موفقیت در زندگی

مقالات جالب و بروز راجع به موفقیت در تمام ارکان زندگی

موفقیت در زندگی

مقالات جالب و بروز راجع به موفقیت در تمام ارکان زندگی

عشق تان را مومیایی کنید

هم زیستی جذابی که هر دو سوی آن یعنی زن و شوهر در عین حال که به هم دلبستگی و وابستگی پیدا می کنند اما به لحاظ شناخت روحیات و خلقیات همدیگر ممکن است در هنگام برخوردهای مختلف در مناسبت ها و در طول روزهای زندگی ندانند چه واکنش هایی در مقالب کنش های طرف مقابل از خود بروز دهند.

بی شک شیرین ساختن زندگی یک تدبیر موفق و نشاط بخش به بستر زندگی است که بر مبنای آن زندگی از محور یکنواختی و تکراری بودن خارج شده و پویا و دوست داشتنی خواهد شد. هرچه تلاش برای شیرین سازی و عمیق نمودن عشق میان زن و شوهر بیشتر باشد لحظه های پر خاطره زندگی بیشتر و بیشتر خواهد شد و بر همین اساس زن و شوهر به جای آنکه وابسته همدیگر شوند عمیق تر دلبسته یکدیگر خواهند شد.

برای شیرین کردن روزهای زندگی و تحکیم عشق و علاقه پس از ازدواج کافی است تا به نکات ساده و راحتی دقت کنیم:

هدیه های بی مناسبت

شاید در هر زندگی تاریخ های خاصی مثل تولدها و سالگردها وجود داشته باشد که همیشه در دل تقویم ثابتند و افراد منتظر رخداد آنها هستند اما سورپرایز های یکباره با هدیه هایی بی مناسبت از جذاب ترین ایده ها برای تحکیم عشق و مودت در زندگی است که تاثیر عمیق و به سزایی در روند زندگی و محکم شدن پیوند عاطفی میان زن و شوهر دارد. هدیه هایی که هرچقدر هم کوچک و ساده باشند اما بیانگر علاقه بزرگی هستند که عامل محرکی برای خرید این هدیه بودند و زندگی به همین درک علاقه هاست که روز به روز طنابش محکم تر می شود و استوار تر جلو می رود.

شام های دو نفری

قطعا هیچ زن و شوهری نیستند که طعم خوش یک شام خارج از خانه را در جرگه خاطرات خوبشان نداشته باشند. نه اینکه شام های داخل خانه خوب نیستند! بلکه هدف اینجاست که وقتی خالی کنیم تا کنار هم بدون دغدغه پختن غذا و چیدن سفره داشته باشیم و تنوع کوچکی در زندگی ایجاد کنیم. زن و شوهر ها می توانند پس از بچه دار شدن هم این روال شام های دونفری را لا اقل برای یکبار در ماه داشته باشند و طبق این قانون مهم وقتی را برای تفریح دوتایی شان در نظر بگیرند.

محکم شدن پیوند عاطفی میان زن و شوهر

یکی از عوامل کم رنگ شدن عشق، مقایسه کردن است

بگذار نگاهت کنم

زندگی پستی های و بلندی های خاص خود را دارد که در برخی زندگی ها بیشتر و در برخی دیگر کمتر است. فراز و فرودهایی که گاهی باعث می شود اعضای خانواده شبانه روز در تلاش گذران زندگی باشند. در این میان دل چسب ترین جمله بگذار نگاهت کنم است. اینکه ابراز کنید دلتان برای هم تنگ شده و لحظه ای بر چهره همسرتان نگاه کنید و به او لبخند بزنید. هرچند کار ساده ایست اما بار معنایی و روحی ای که به زندگی می بخشد نشانگر میزان اهمیت همسرتان برای شماست. «بگذار نگاهت کنم» ها را با زیاد با هم به اشتراک بگذارید.

اهمیت دادن به علائق یکدیگر

خیلی طبییعی است که شما یک غذای خاص یا یک رنگ خاص و یا یک محل خاصی را دوست داشته باشید. آدم ها علاقه های مختلف و متناسب با روحیات خودشان را دارند .علاقه های خاص همسرتان را بشناسید و سعی کنید با پررنگ کردن آنها لحظات شادی را برای زندگی تان رقم بزنید. برای همسرتان همان رنگی که دوست دارد هدیه و لباس بگیرید. غذایی را که دوست دارد آماده کنید و با او برای قدم زدن یا تفریح به همان محلی بروید که علاقه دارد. توجه به علاقمندی های همسرتان باعث می شود او هم نسبت به شما همین میزان توجه و انعطاف را به خرج دهد و زندگی تان بیش از پیش شیرین شود.

مقایسه نکنید

یکی از عوامل کم رنگ شدن عشق و علاقه در خانواده به خصوص در میان زن و شوهر مقایسه بی مورد زندگی خودتان با دیگران است. زندگی دیگران را برای خودشان بگذارید و زیر و بم آنها را با شرایط خودتان مقایسه نکنید. مطمئن باشید که هیچ زندگی ای بدون دغدغه و بالا و پایین نیست اما شاید برخی از افراد کمتر شما را در جریان مشکلات زندگی شان بگذارند و همین باعث شود که شما گمان کنید آنها در رفاه و خوشبختی و شادی بیشتری هستند و مدام بر پیکره زندگی زناشویی خود با اینگونه مقایسه ها آسیب وارد کنید . خصوصیات اخلاقی همسر دوستتان را به هیچ عنوان با خصوصیات همسر خودتان مقایسه نکنید و به طور کلی در تمام مراحل زندگی تان از مهلکه مقایسه گریزان باشید.

به خاطر داشته باشید؛ آنچه که باعث تحکیم عشق و احساس خوشبختی در شما می شود فقط و فقط تلاش شماست و میزان عشق و علاقه شما به همسرتان نه به عناصر مادی ارتباطی دارد و نه به حرف و سخن های دیگران. فقط شمایید که باید همسرتان را دوست داشته باشید و با تلاش خودتان زندگی تان را سلامت نگهدارید و روزهای عاشقانه بیشتری را برای خود در دفترچه خاطرات زندگی تان ثبت کنید.

اهدافت را به هیچکس نگو!

اهدافت را به هیچکس نگو!


1. با گفتن اهداف به دیگران، احتمال دستیابی به آن کم می شود، زیرا انگیزه از دست خواهد رفت.

تحقیقات نشان می دهد احتمال دستیابی به اهدافی که با دیگران در میان گذاشته می شود (به دلیل کم شدن انگیزه) کاهش می یابد. گویا هویت فردی انسان تا حدودی ارضا شده و این امر مانع از سختکوشی برای دستیابی به اهداف می شود.

2. محبوبیت برخی آهنگ ها برای اکثر افراد بخاطر آن است که آن ها را بیاد موقعیتی عاطفی از زندگی شان می اندازد.

همه می دانند که موسیقی بر احساسات انسان تاثیر مستقیم دارد. یافته های روانشناسی نشان می دهد که موسیقی همانند بو و عطر قدرتی خارق العاده در زنده کردن خاطرات ما دارد.

3. موسیقی بر جهان بینی افراد بسیار موثر است.

موسیقی تاثیر قابل توجهی بر ادراک افراد از جهان دارد. تا آن اندازه که در حین گوش دادن به آهنگ شاد و یا غمگین می توان لبخند زدن و یا درهم کشیدن چهره افراد را تشخیص داد.

4. هدیه گرفتن برای دیگران، نسبت به خرج کردن برای خودتان، شادی بیشتری ایجاد می کند.

مطالعات نشان می دهد که افراد با بخشش و هدیه دادن به دیگران احساس بهتری دریافت می کنند.

5. هزینه کردن برای کسب تجربه های جدید، در مقایسه با خرید اشیا و لوازم، شادی و رضایت بیشتری به همراه می آورد.

تحقیقات جدید روانشناسی نشان می دهد که هزینه کردن برای سفر و یا شرکت در مراسم و یا دوره های مختلف (در مقایسه با متصرفات و دارایی های مادی) در روحیات و شادی افراد تاثیری به مراتب مثبت تر ایجاد می کند.

6. کودکان امروزی نسبت به قبل عصبی تر شده و سطح استرس و نگرانی در آن ها رو به افزایش است.

بررسی ها نشان می دهد که سالانه و در هر دهه کودکان با میانگین سنی کمتر، بیش از قبل دچار استرس و نگرانی می شوند.

7. اعمال مذهبی، با دور بودن نگرانی های روانی افراد، ارتباطی مستقیم دارد.

یافته های روانشناسی نشان می دهد که افراد مذهبی و معتقد کمتر از دیگر افراد در معرض افسردگی و اختلالات روانی هستند.

8. افزایش قابل توجه میزان درآمد در شادتر شدن افراد تاثیر چندانی ندارد.

طبق دستاوردهای محققان دو نوع شادی وجود دارد: شادی و سلامت احساسی و رفاه مالی در زندگی. هر چه پول افراد بیشتر باشد، رفاه مالی آن ها رو به بهبود است. اما کسب درآمد بیش از حد نیاز، در ناخودآگاه هر فرد، غیرضروری و اضافی در نظر گرفته شده و تاثیری منفی بر روح و روان می گذارد.

9. هر چه بیشتر در میان افراد شاد سر کنید، شما نیز شادتر خواهید شد.

تحقیقات نشان می دهد استرس و شادی هر دو واگیردارند و بودن در کنار افرادی که شاد و یا افسرده هستند به طور مشخص و مستقیم بر روح و روان ما تاثیر می گذارد.

10. افراد بین 18 تا 33 سال پر استرس ترین افراد جهانند. بعد 33 سالگی سطح استرس رو به کاهش است.

تحقیقات نشان می دهد افراد در رده سنی 18 تا 33 سال دغدغه ها و استرس های بیشتری نسبت به افراد در سنین دیگر دارد و این آمار سالانه رو به افزایش است.

11. حتی اگر (با وجود کم خوابی) به خودتان تلقین کنید که خواب کافی داشته اید، در عملکرد بدنتان تاثیر مثبت خواهد داشت.

همه ما بسیاری اوقات آرزوی یک یا دو ساعت (و حتی چند دقیقه!) بیشتر خوابیدن را تجربه کرده ایم. تحقیقات جدید روانشناسی ثابت کرده است اگر کسی خود را گول زده و به خود تلقین کند که بیش از نیاز بدنش خوابیده است در عملکرد ذهن و جسمش تاثیر قابل ملاحظه ای خواهد گذاشت.

12. اکثر افراد باهوش توانایی های خود را دست کم می گیرند، در حالیکه بسیاری از افراد با بهره هوشی متوسط و کم، خود را با استعداد می دانند.

بسیاری از افراد کم استعداد، خود را نابغه و منحصربفرد می دانند و توانایی هایشان را بیش از آنچه که هست ارزیابی می کنند. از سوی دیگر، بسیاری از افراد باهوش و با استعداد توانایی های خود را دست کم گرفته و فکر می کنند آنچه برای آن ها آسان است احتمالا برای دیگران نیز همین گونه است.

13. وقتی رویدادی را بخاطر می آورید که در گذشته اتفاق افتاده است، چیزی که در ذهنتان می ماند بیش از خود ماجرا، تصویری از آخرین باری است که این موضوع را بخاطر آورده اید.

یک موضوع جالب در مورد کارکرد ذهن آن است که با هر بار یادآوری یک خاطره، این خاطره را آرام آرام در ذهنمان تغییر می دهیم و هر چه بیشتر می گذرد، خاطره ما از یک موضوع از واقعیت دورتر می شود.

14. تصمیم گیری در هر موضوعی، اگر به یک زبان خارجی به آن بیاندیشیم، صورتی منطقی تر بخود می گیرد.

فکر کردن به زبان خارجی، تعصبات، حواشی و احساسات را از شما دور می کند و باعث می شود بتوانید موضوع را منطقی تر مورد بررسی قرار دهید.

درسهایی که سایت گوگل از سادگی به ما می آموزد

مجموعه گفتارهای "کار آفرینی دیجیتالی"، هر هفته و در روزهای فرد، موضوعات مرتبط با فضای مجازی و جامعه اطلاعاتی را در زمینه های مختلف مورد بحث و بررسی قرار داده و خوانندگان محترم این پرتال را با موضوعات و مطالب جالب و خواندنی درباره دنیای دیجیتال، کسب و کار اینترنتی و ایده های موفق در این حوزه آشنا کند. هم چنین در بخش "کار آفرینی دیجیتالی"، آخرین تحولات دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در قالب گزارش جامعی در 5 شنبه هر هفته تحت عنوان "گزارش هفتگی از وضعیت ICT ایران" مورد بررسی و اشاره قرار می گیرد. پس هر هفته با ما همراه باشید با مطالب خواندنی درباره تحولات ICT در ایران و سایر نقاط جهان.

تعداد کاربران و سایت های اینترنتی چقدر است؟

در بخش نخست سلسه مقالات راه حل هایی برای وب مسترها، به اهمیت چشم انداز و ماموریت سازمانی و در دسترس بودن برای یک سایت موفق و ارزنده اشاره کردیم. در بخش دوم، به موضوع چند زبانه بودن و توجه به نیازهای مخاطبان در طراحی و به روز رسانی پرتال اشاره کردیم. در بخش سوم، ده ها نکته کاربردی و کلیدی در تولید محتوا و ارائه ابزارهای تعاملی هدفمند برای جذب مخاطب و تعامل با کاربران پرتال در زمینه های مختلف ارائه شد که میتواند راهگشای خوبی برای وب مسترهای جوان باشد. در بخش چهارم به موضوع مهم الزام وب مستر سایت ها به نگاه خلاقانه و نوآورانه در محیط مجازی به مساله طراحی وب و مدیریت آن اشاره شد و مثالهایی ارائه شد. در بخش پنجم، درس هایی که سایت آمازون دات کام در اجرایی کردن اصولی که در 4 بخش قبل به ان ها اشاره کردیم پرداخته است، معرفی گردید. نکاتی که رازهای بزرگ موفقیت آمازون به شمار می ایند. در بخش ششم، نکات راهبردی از کسب و کار یکی دیگر از بزرگان فناوری اطلاعات، یعنی پرتال علی بابا را مورد بررسی قرار دادیم و گفتیم که علی بابا توانسته است در امر B2B در فضای وب، فرصت های خلاقانه ای را در فراهم و در اختیار مخاطبان گسترده خود قرار دهد.. در این بخش که هفتمین قسمت از مجموعه مقالات راه حل هایی برای وب مسترها می باشد، درس های خیلی ساده از کسب و کار گوگل را معرفی میکنیم. درس هایی که میتواند نکات خوبی را برای وب مسترهای ایرانی به همراه داشته باشد.

شرکت گوگل که توسط دو دانشجوی دکترای دانشگاه استنفورد در اواخر دهه نود میلادی تاسیس شد، به عنوان یکی از پیش قراولان خلاقیت در دنیای اینترنت شناخته شده است. از بنیانگذاران نوآوری دیجیتالی و از برترین کارآفرینان سرزمین صفر و یک. این شرکت ظرف کم تر از دو دهه، در فهرست ده پایگاه برتر اینترنت قرار گرفته است. اینترنتی که هم اکنون، بیش از سی میلیون پرتال در آن فعال هستند و به یک و نیم میلیارد کاربر از اقصی نقاط جهان سرویس می دهند. رقابت در این عرصه پر فراز و نشیب و دیجیتالی، بسیار دشوار است و دشوار تر از همه، قرارگیری در صدر جدول بهترین ها و قهرمانان دنیای وب است. رسیدن به پله های بالای جدول، نه با پول امکان دارد و نه با تبلیغات. نه با سیاست همراه است و نه با رفاقت. تنها یک فاکتور می خواهد و آن، نوآوری و خلاقیت است.

برگ برنده در دنیای پر زرق و برق و رقابتی عرصه دیجیتال، نوآوری و خلاقیت می باشد. گوگل توانسته است به معنی واقعی، خلاقیت و نوآوری در عرصه اینترنت را به ما آموزش دهد. از سرویس های گسترده و متنوع و جالب توجهش گرفته تا شیوه رفتار سازمانی و مدیریت آن در کسب و کار اینترنتی، همه و همه بر مبنای خلاقیت مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات شکل گرفته است. یکی از خلاق ترین روش های کسب و کار گوگل را می توان فرآیند تغییر متناوب لوگوی این پرتال دانست که یک ابداع در میان سایت های بزرگان دنیای دیجیتال محسوب می شود. تغییر لوگو بر اساس رویدادها و مناسبت های خاص جهانی، منجر به جلب توجه شمار گسترده ای از کاربران محلی و بین المللی گوگل می شود و با بازتاب های گسترده ای همراه می شود. امری که بر مخاطب پذیری پایگاه تاثیر می گذارد و بر اشتیاق کاربران پهنه جهانی وب بر استفاده از خدمات این سایت می افزاید. آقای دینس هوانگ، طراح و گرافیت اهل کره جنوبی است که از پیشگامان طراحی لوگوهای گوگل بوده است و هم اینک دپارتمان طراحی لوگوهای گوگل (دودل) این وطیفه را با استخدام تیمی از طراحان دیجیتال و متخصصان نقاشی و گرافیک، انجام می دهد. اولین لوگویی که دنیس طراحی کرد، مربوط به بزرگداشت روز باستیل در فرانسه بود.

دنیس همواره سعی کرد تا در طراحی لوگوها ، پیام های خودمانی تر و ملموس تری را به مخاطب منتقل کند و تا حد زیادی، به رویدادهای ملی کشورها و همچنین مناسبت های بین المللی توجه کند. برای ما ایرانیان، لوگوهای گوگل به مناسبت نوروز باستانی و هفت سین، بسیار جالب توجه بوده و هست. دنیس هوانگ، طراح این لوگوها مشهورترین هنرمند گمنام جهان است. روزانه بیش از ۱۸۰ میلیون نفر در سراسر جهان طر‌ح‌های دنیس هوانگ را می‌بینند؛ طرح‌های زیبا و خلاقانه‌ای که با دیدن هر کدام از آنها لبخندی بر گو‌شه‌ لب می‌نشیند و برای هوشمندی و نگاه تازه‌ خالقشان به نشان احترام کلاه از سر برمی‌دارند. دنیس هوانگ را مشهورترین هنرمند گمنام جهان می‌دانند، جوانی ۳۱ ساله، کره‌ای تبار و متولد آمریکا که امروزه یکی از مهم‌ترین کارمندان گوگل است.

لوگوهای دنیس که به مناسبت روزهای خاص و تاریخی بر صفحه‌ آغازین گوگل نقش می‌بندند، برای تمام کاربران این موتور جستجوی نامدار آشناست. گوگل به این لوگوهای خاص نام "خط خطی" (Doodle) را داده است. به گفته‌ اعضای گوگل، هر روزی که یکی از طرح‌های جدید هوانگ بر صفحه‌ گوگل نقش می‌بندد، سیل نامه‌های طرفداران است که سرازیر می‌شود. هوانگ سالانه شخصا ۵۰ طرح می‌کشد، زیرا در اصل هم‌اکنون او مسئول سایت گوگل است و طراحی تنها به بخش کوچکی از کار او تبدیل شده است. بیش از ۴۰ نفر در مرکز گوگل در کالیفرنیا برای هوانگ کار می‌کنند و او مسئول هر آن چیزی است که در صفحه‌ گوگل به چشم می‌خورد‌، از لینک‌ها گرفته تا تبلیغات. به عبارت ساده‌تر، دنیس هوانگ رئیس تمام مسئولین سایت گوگل در سراسر جهان است؛

یک رئیس جوان با صورتی پسرانه و خنده‌رو.

البته دنیس هوانگ اولین طراح "خط خطی" در گوگل نیست، بلکه لری پیج و سرگئی برین، پایه‌گذاران گوگل، خود در این زمینه پیشکسوت به شمار می‌روند. در سال ۱۹۹۸ زمانی که گوگل هنوز پا نگرفته بود و کسی آن را به درستی نمی‌شناخت، این دو یک بار تصمیم می‌گیرند به یک جشنواره‌ هنری به نام Burning Man (مرد سوزان) در صحرای نوادا بروند. چون پیج و برین در آن زمان کارمندی نداشتند که در غیابشان در دفتر حضور داشته باشد، روی سایت یک مرد سوزان را در میان حروف گوگل جا می‌دهند تا به این وسیله اعلام کنند که به این جشنواره رفته‌اند. این ابتکار به حدی طرفدار پیدا می‌کند که این دو نفر تصمیم به ادامه‌ این کار می‌گیرند. از آن روز به بعد البته دو قانون برای لوگوهای گوگل وضع می‌شود:عدم کوچک شمردن یک موضوع و همینطور مذهبی نبودن.

به گزارش دویچه‌وله، زمانی که دنیس هوانگ، فارغ‌التحصیل دانشگاه استانفورد، برای گذراندن یک دوره‌ کارآموزی به گوگل می‌آید، گوگلی‌ها متوجه می‌شوند که این پسر جوان در دانشگاه به جز رشته‌ کامپیوتر در رشته‌ هنر هم تحصیل کرده است.

از آنجایی که در آن زمان لوگوهای گوگل توسط گرافیست‌ها کشیده می‌شدند، به هوانگ این مسئولیت داده می‌شود که دستی به سر و گوش این لوگوها کشیده و آن‌ها را در سایت قرار دهد. دنیس هوانگ خود معتقد است که در زمان مناسب در جای مناسب حضور داشته، زیرا او همیشه آینده‌ خود را به عنوان یک هنرمند آزاد که فیلم‌های انیمیشن می‌سازد، تصور می‌کرده است. جو خلاقانه‌ حاکم بر گوگل و کارمندانی که هر کدام در ذهنشان به اندازه‌ چندین نفر ایده دارد، این شهامت را به هوانگ می‌دهد تا ایده‌های خود را برای لوگوهای گوگل به برین و پیج ارائه دهد. روز ۱۴ ژوئیه‌ سال ۲۰۰۰ نخستین لوگوی طراحی شده توسط هوانگ به مناسبت روز استقلال فرانسه روی سایت گوگل نمایان می‌شود. استعداد وی تا آن اندازه برین و پیج را جذب می‌کند که پس از پایان دوران کارآموزی به وی پیشنهاد می‌دهند به استخدام گوگل درآید.

هوانگ تعریف می‌کند، یک بار یکی از مسئولین سایت گوگل در استرالیا تاریخ برگزاری یک مسابقه‌ اسب‌دوانی بسیار معروف در این کشور را فراموش کرده بود، وی با او تماس می‌گیرد و سفارش یک لوگوی ویژه می‌دهد. مشکل اصلی فقط در یک نکته بوده است و آن این که این مسابقات دو ساعت بعد برگزار می‌شدند! هوانگ در عرض ده دقیقه ‌یک لوگوی ویژه طراحی می‌کند و به این ترتیب لوگوی سایت گوگل در استرالیا به طرح این مسابقه اسب‌دوانی در می‌آید. البته در شرایط عادی هوانگ برای چنین موقعیت‌‌های اضطراری وقت چندانی ندارد. برای همین هم او یک تیم طراحی دارد که کار اصلی‌شان تهیه‌ لوگو به شمار می‌رود. نکته‌ مهم‌تر این که هوانگ همیشه هم نمی‌تواند در عرض ده دقیقه یک لوگو طراحی کند و برای برخی مناسبت‌ها همچون جام‌جهانی فوتبال به گفته‌ خودش به چند هفته زمان نیاز دارد.

هر چند ماه یک بار هوانگ همراه با مدیران گوگل جلسه‌ای برگزار می‌کند و در تقویم‌ها به دنبال مناسبت‌هایی می‌گردد که شرایط لوگو شدن را دارند. البته در این میان نباید نقش کاربران گوگل و پیشنهاداتشان را نادیده گرفت. برای نمونه یک بار در یک شب تابستانی یک منجم فرانسوی با هوانگ تماس می‌گیرد و به او اطلاع می‌دهد که در طی چند ساعت آتی ونوس از مقابل خورشید عبور می‌کند؛ اتفاقی که هر ۱۲۲ سال روی می‌دهد. این بار هم هوانگ دست به کار شده و تخته‌ نقاشی دیجیتالی خود را به دست می‌گیرد و حرف O در لغت گوگل را به شکل یک خورشید با یک لکه‌ سیاه روی آن در می‌آورد که یعنی سایه‌ ونوس روی خورشید افتاده است. او سپس این طرح را به برین و پیج نشان می‌دهد و پس از کسب رضایت رؤسا، این طرح روی سایت گوگل می‌نشیند و به این ترتیب جهان از یک واقعه‌ بی‌نظیر آگاه می‌شود.

پدر موتورهای جست و جوی اینترنت یعنی Google دات کام

از زمان تاسیس آن در سال 1998 میلادی در دانشگاه STANFORD، همواره به دیجیالی کردن دره سلیکون، می اندیشید و بر همین اساس، مختصات رفتار سازمانی بزرگان Google، همواره بر فتح مولفه های مبتنی بر رسانه های دیجیتال استوار شده است. این که واقعا اهداف دکترین توسعه رسانه ای دیجیتال گوگل در سال های اخیر چه بوده است و پیش بینی برنامه های آتی آن، غول جست و جوی سرزمین دیجیتال را چه گونه به اهداف خود نزدیک می کند، پرسش هایی است که قصد داریم به یافتن پاسخ های اجمالی برای آن ها، دست یابیم.

ساختارگرایی اهداف رسانه ای

ساختارگرایی اهداف رسانه ای گوگل، جنبه های متعدد و مختلفی را تحت الشعاع قرار داده است که این مسئله، از خلاقیت و نوآوری های دیجیتالی سرجری برین (موسس گوگل ) و اریک اشمیت (مدیرعامل حال گوگل) نشات می گیرد. این ساختار را می توان از 2 جنبه بررسی کرد. یکی ان که این ساختار، هم ابعاد درون سازمانی را پوشش می دهد و بر طرح ریزی منطقی و هوشمندانه ماموریت های آتی گوگل در راستای اهداف رسانه ای دیجیتالی گوگل تاکید می کند. از سویی دیگر، جنبه برون سازمانی ساختار راهبردی رسانه ای گوگل، به ایجاد و فراگیری و خلق بازارهای مصرف جدید در درون سرزمین دیجیتالی وب، توجه دارد. یعنی مختصات ساختاری رسانه ای گوگل، این رویه را دنبال می کند که حرکت توسعه و فراگیری محصولات گوگل، از ابتدا بر روی یک بستر با ظرفیت های رسانه ای پویا استوار شود و از سوی دیگر، بازارهای مصرف دیجیتالی گسترده ای را برای گوگل خلق و تقویت کند.

ملاحظه می کنید که سیستم کتابخانه های دیجیتالی گوگل، لابراتوار تحقیقاتی دانشگاهی گوگل، سرویس جست و جوی وبلاگ گوگل و wi-fi گوگل، چنین رفتار اثر بخشی را دنبال می کنند. برای بررسی کلی و معرفی ساختارگرایی اهداف رسانه ای دیجیتالی گوگل، این 4 موضوع را در ادامه پیگیری می کنیم :

الف)کتابخانه دیجیتالی Google

گوگل، چند سال پیش در راستای قراردادی با کتابخانه های بزرگ هاروارد، نیویورک و چند کتابخانه مشهور انگلستان، موظف شد تا کار جست و جوی اطلاعاتی بر روی کتب عرضه شده در این دیتابیس عظیم را به طور محدود برای کاربران خود فراهم کند. این سیستم که در نشانی : http://print.google.com یا http://BOOK.GOOGLE.COM قرار دارد، به کاربران امکان می داد تا کلماتی را در داخل این دیتابیس جست و جو و نتایج را عینا بر روی صفحات الکترونیکی PDF شده کتب مزبور، مشاهده کنند. مشاهده صفحات مختلف کتاب، برای کاربران هزینه ای در بر داشت که به صورت یک سود بین گوگل و ناشران تقسیم می شد. اخیرا این رفتار، موجب اعتراضاتی از سوی ناشران انگلیسی شده است که گوگل را با 8000 اعتراض همراه کرده است. بزرگ ترین سایت خرده فروشی اینترنت یعنی amazon.com، هنوز چنین سرویسی را روی پورتال خود عرضه نکرده است. این مسئله، انحصار اطلاع رسانی ممتازی را در عرصه نشریات الکترونیکی در اختیار گوگل قرار داده است. به گونه ای که صدها هزار کتاب برای ارائه در این سیستم، توسط ناشرانی که به کپی رایت کتب خود، تا حدی علاقه مند هستند، آماده عرضه شده است.

چند روز پیش نیز خبر رسید که این سیستم قرار است امکان جست و جو بر روی کتب غیر انگلیسی زبان اروپایی را فراهم کند. این مسئله را david Utter در سایت www.webpronews.com/insidesearch به تازگی اعلام کرده است. فتح کردن جست و جو بر روی کتب چاپی، امکان فروش آنلاین بیش تری را برای بخش فروگل www.froogle.com فراهم می کند که خود گامی بزرگ است. ساختار این برنامه رسانه ای، گرفتن بازار انحصار فروش کتب از آمازون و ترغیب ناشران به فروش الکترونیکی کتب خود از طریق گوگل است.

ب) لابراتوار تحقیقات دانشگاهی

لابراتوار تحقیقات دانشگاهی گوگل، سیستم جست و جوی تا اندازه ای پیشرفته، برای برنامه های توسعه علمی گوگل است. این سرویس درنشانی : http://scholar.google.com قابل دسترس است. این سرویس به کاربران امکان می دهد تا در صدها هزار مقاله و رساله علمی در مقاطع مختلف تحصیلی که در دیتابیس گوگل ایندکس شده اند، به جست و جو بپردازند. علاوه بر این، گوگل به کاربران امکان داده است تا در صورت مشاهده تحقیقات مکمل و بهتر، لینک تحقیق را بر اساس key word مربوطه به گوگل اطلاع دهند تا سیستم جست و جو را دقیق ترکند. این سرویس در ایران مورد استفاده قرار نمی گیرد. اما مانند سایت www.findartcles.com از ارزش علمی و فراگیری جست و جویی خوبی برخوردار است.

ایجاد بستر جست و جوی تحقیقاتی در رساله های کارشناسی تا دکترا که در مراکز علمی جهان منتشر شده است، رفتار رسانه ای علمی گوگل را به زودی بیش از پیش بارور می کند. این باروری علمی، ناشی از نیاز سنجی ممتاز بازار تحقیقات علمی الکترونیکی روی وب، و هم چنین، نشان از علاقمندی گوگل به توسعه سیستم های آموزش از راه دور در آینده ای نزدیک است. شاید این ساختار رسانه ای، گوگل را به سمت تاسیس دانشکده مجازی آموزشی گوگل یا www.google.edu رهنمون کند ! به هر حال، گوگل نشان داده است که خیلی چیزها را ممکن خواهد ساخت !؟

ج) سرویس جست و جوی وبلاگ

محصول جدیدی که گوگل چند سال پیش به دنیای اینترنت معرفی کرد، سرویس کوچکی نبود. سیستم جست و جوی وبلاگ گوگل، زمینه ساز بروز یک انقلاب در گسترش رسانه های الکترونیکی شخصی در اینترنت است. این سرویس که در نشانی اینترنتی :

http://www.google.com/blogsearch عرضه شده است، قابلیت جست و جوی گسترده ای را بر روی میلیون ها وبلاگ ایندکس شده در گوگل فراهم می کند. سایت جست و جوی وبلاگ تکنوراتی : http://www.technorati.com در مقایسه با این سرویس گوگل، قدرت عمل مشابه ندارد و در بسیاری از زمینه ها، برتری سرویس جست و جوی وبلاگ گوگل، قابل مشاهده است. 3 هدف عمده ای که این ساختار رسانه ای دیجیتالی گوگل به ان توجه می کند، به اختصار عبارتند از : 1- حفظ بازار جست وجو در میان وبلاگ ها و استفاده از ظرفیت های رسانه ای و مخاطب پذیری ان در ارتقای مخاطب برای محصولات اتی این سایت. 2- گسترش برنامه های تبلیغات کلمه ای گوگل که عاملی مهم برای ارتقای فعالیت های تبلیغات الکترونیکی کلمه ای گوگل در اینترنت است. 3- کسب بیننده بیش تر به دلیل وجودمیلیون ها وبلاگ راه اندازی شده در اینترنت و هدایت ان ها به بخش های مختلف گوگل.

د)سرویس اینترنت بی سیم Google

ماه سپتامبر 2005، ماه خوبی برای کاربران گوگل بود. اعلام مقامات گوگل به راه اندازی سرویس اینترنت بی سیم wi-fi برای بیش از 700 هزار نفر از ساکنان بخشی از سانفرانسیسکو، زمینه تجارت رسانه ای دیجیتالی جدیدی برای رهبران سیلیکون ولی در سرزمین دیجیتال است. این سرویس اینترنت رایگان بدون سیم، فقط با ارسال آگهی های تبلیغیاتی الکترونیکی گوگل بر روی نوت بوک ها مشترکان این سیستم، تامین می شود که خود گام بزرگی در جهت ارتقای درامد زایی گوگل است. اگر این سیستم که قطعا مخاطبان و کاربران زیادی خواهد داشت، بتواند ایالت های پر جمعیت آمریکا را تحت سیطره بلامنازع خود قرار دهد، آمریکن آنلاین و سایر شرکتهای ISP بزرگ آمریکا، در سرویس های اینترنت خود با چالش رو به رو خواهند شد.

از سویی دیگر، آگهی دهندگان بزرگ سایت های یاهو و حتی CNN و نیویورک تایمز پر بیننده، سیستم آگهی تبلیغاتی وی فی گوگل را که کاربران گسترده ای دارد، برای آگهی های الکترونیکیمحلی انتخاب خواهند کرد که این مسئله، خبر خوشی برای بازار گرم آگهی الکترونیکی در آمریکا نیست ! اهمیت این رفتار رسانه ای دیجیتالی گوگل، برای تحلیل گران تکنولوژی های آنلاین، از اهمیت شایانی برخودار است که می تواند زمینه ساز بروز شگفتی های دیگر از سوی گوگل در آینده ای نزدیک باشد.

Google را دوباره باید شناخت

این که گوگل از توابع پیچیده و دکترین هوشمند متغیری در زمان های مختلف استفاده می کند، بر هیچ کس پوشیده نیست. شناسایی الگوریتم و متغیرهای جست و جوی سرویس گوگل و مبانی ایندکس شدن دیتیابیس های بزرگ تصاویر و وب پیج ها در گوگل، فرایند عظیمی است که مانند سورس های سیستم عامل پولساز مایکروسافت، بر اشخاص قلیلی آشکار شده است. پر واضح است که اساس رفتار رسانه ای دیجیتالی گوگل، فارغ از منطق پیچیده آن، در طرح ریزی و ابداع فناوری های رسانه ای جدید در دنیای فناوری اطلاعات مثمر ثمر بوده است. شناخت برنامه های رسانه ای وبی گوگل در حوزه های مختلف، خود در آشکار ساختن و تعریف شغل های جدید در دنیای ICT، موثر بوده است و این امر، برگ های برنده خوبی را در اختیار تئوریسین های تبلیغات، بازاریابی، آموزش و اطلاع رسانی در وب می کند.

اگاهی و تحلیل استراتژی پویای گوگل در زمینه حرکت های خزنده ان در ابداع رسانه های دیجیتالی متعدد در سرزمین دیجیتال، می تواند سرفصل های تحقیقاتی را در حوزه های ارتباطات و رسانه ها در دانشگاه ها و مراکز علمی کشور در این باب، ایجاد کند. این که بزرگان وب، چه رفتار سازمانی و دکترین متغیری را دنبال می کنند، بخشی از مسائل کاربردی مهمی است که بررسی و پیمایش بر روی ان ها، می تواند در انتقال تجربه به وب مسترهای ایرانی و فعالان عرصه رسانه های دیجیتال در کشور، کمک کند.

سنگرهای بعدی Google

سنگرهای بعدی گوگل، تا عدم شناخت صحیح از منطقه عملیاتی آتی گوگل، غیر قابل پیش بینی نشان می دهد. اما حرکت رو به رشد سهام گوگل از 100 دلار تا 330 دلار به ازای هر سهم در 4-5 سال اخیر، نشان از طرح ریزی دکترین رسانه ای دیجیتالی و فراگیر گوگل، در مناطقی فراتر از مرزهای جغرافیایی ایالات متحده آمریکا است. فتوح بعدی گوگل، سنگرهایی است که خورشید در ان ها غروب نخواهد کرد.

مستعمره های دیجیتالی Google ، بزرگ ترین هشدار برای منتقدان جهانی سازی و انحصار گرایی نوین از نوع دیجیتالی است که کمبود عرضه کننده، تقاضا کننده را به قول اقتصاد دانان، با کالای گیفن رو به رو خواهد کرد. اقتصاد گوگلی، فصل جدید پیشتازی گوگل در فتح رسانه های دیجیتالی، در آینده به تصویر کشیده خواهد شد. باید آن را باور کرد و از نمودهای عینی آن، وب مسترهای جوان ایرانی در جهت تقویت بازارهای دیجیتالی و ارائه خلاقانه تر ایده های مجازی خود، استفاده کنند.

صفحات گوگل از 1998 تا 2013

گوگل همانند لوگوهای خود، مرتبا به تغییر و به روز رسانی صفحه نخست پایگاه خود مبادرت کرده است. از سال 1998 میلادی تا کنون، بیش از صدها بار، صفحه اول گوگل (ایندکس) با تغییراتی همراه شده است که این تغییرات، به جهت تحول در سیستم خدمات رسانی گوگل بوده است. مشاهده بخشی از این تغییرات شکلی از دوم دسامبر 1998 تا به امروز، در ادامه مطلب ارائه شده است. نگاه به این تغییرات به ما می اموزد که چگونه شیوه ارائه اطلاعات و خدمات در طول زمان باید فراخور نیاز مخاطبان تغییر کند.

درس های خیلی ساده از گوگل این پیام ها را به طور خلاصه برای ما دارد :

  1. مانند آمازون و علی بابا، انتخاب نام دامنه برگ برنده شما هست. از اسامی روتین و عرف خودداری کنید.
  2. کسب و کار دیجیتالی خلاقانه، یک باید در دنیای امروزی است.
  3. تغییر ایندکس سایت فراخور حال مخاطبان باید در دستور کار وب مستر قرار بگیرد.
  4. سادگی، یک اصل بزرگ است!
  5. کلید های ناوبری که در سلسله مقالات معرفی کردیم در سایت های بزرگ در نظر گرفته می شود.
  6. معرفی سایت و ارتباط با ما موضوع مهمی است که در گوگل به ان توجه شده است.
  7. بک گراند همه سایت های بزرگ و موفق اینترنت، سفید است نه سیاه یا صورتی !!
  8. گوگل با ارائه متنوع خدمات مختلف اما عمیق و پر کاربرد، همواره حرف جدیدی برای مخاطبان دارد.
  9. گوگل به ما می آموزد که طراحی وب سایت ،فقط مولفه های فنی ندارد.
  10. گوگل به ما می اموزد که موفقیت در فضای مجازی، جز با تدوین چشم انداز و ماموریت سازمانی میسر نیست.
  11. گوگل می گوید نواوری دیجیتالی، برگ برنده است و رقبا را در بلند مدت حذف خواهد کرد.
  12. گوگل در عرضه فروش آنلاین مانند امازون و علی بابا موفق نیست. اما خدمات رایگان و کاربردی دیگرش مانند خدمات ترجمه یا GOOGLE MAP ، تقریبا در بازار بی رقیب است و تولید کننده مشتری های بزرگ.

چگونه با مزاحمت‌های کاری مقابله کنیم؟

در بعضی مواقع، کنترل اوضاع آن طور که باید و شاید در دست خود ما نیست. گاهی اوقات افرادی که دور و بر شما زندگی می‌کنند، موانعی را بر سر راه شما می‌گذارند که می‌تواند سد راه شما برای پیشرفت باشد. بعد از این متن می‌توانید آن موارد را تشخیص دهید و برطرف کنید.

اینکه هر شخص مسوول کارهایی است که خودش انجام داده جمله کاملا درستی است. ولی باید یادمان باشد که اطراف و اطرافیان می‌توانند بر نتیجه کار شما تاثیرگذار باشند. شاید کسانی که در کنارتان هستند در ظاهر بسیار مهربان و یاری‌دهنده شما به نظر بیایند، اما همیشه این احتمال وجود دارد که در پس این چهره دوست‌داشتنی هدفی قدیمی و غریزی وجود داشته باشد که آن «حفظ بقای خویش» است. ممکن است در خیلی از موارد حراست از مقاصد و آسایش شخصی آنها مقدم بر آنچه باشد که برای شما مفید خواهد بود. در این موقعیت‌ها احتمالا باید خودتان را برای پرداخت هزینه‌ای گزاف آماده کنید.

حتما الزامی نیست که تمام اطرافیان و محیط کاری رفتاری خصمانه از خود نشان دهند. ولی شما باید از دنیای اطراف آگاه باشید و مسیر راهتان را به خوبی بشناسید. شاید عمدی یا به غیرعمد موانعی جلوی راه شما ظاهر شود که می‌تواند در روند شما خلل ایجاد کند. اگر با بی‌تفاوتی از کنار این مساله بگذرید ممکن است مشکل ایجاد شده در آینده آنقدر باشد که شما را مجبور به تحمل مشکلات پردردسر کند. ولی اگر هوشیارانه حرکت کرده و اطرافتان را به خوبی بررسی کنید می‌توانید با خیال راحت‌تر حرکت کرده و کاری کنید که حاصل کار برای همه کسانی که در مساله شریک هستند بُرد باشد. در اینجا نمونه‌هایی از موارد مشکوک و چند راه برای شما آورده شده است تا در موارد نیاز با آنها مقابله و مشکل را برطرف سازید.

  • به‌طور ناگهانی با شما مهربان می‌شوند- شاید در بعضی از موارد فرد قصد خاصی نداشته باشد. به‌عنوان مثال یک تعریف بی‌مقدمه از شما، از جمله مهارت‌ها، سن یا هر چیز دیگر شاید در نگاه اول بی‌ضرر به نظر برسد. ولی همین مساله می‌تواند یک موج منفی در گروه بر ضد شما ایجاد کند.
  • بلند پروازی دیگران هزینه‌ای برای شما!- همکارانی که آرزوهای بزرگ و رشدهای عظیم را در سر می‌پرورانند از اینکه فردی را برای رقابت و پیشرفت انتخاب کنند بسیار خوشحال می‌شوند. مخصوصا وقتی بدانند که می‌توانند در آن رقابت به راحتی برنده شوند.
  • استراحت دیگران بر کار شما تقدم دارد- بعضی‌ها فقط برای این سر کار حاضر می‌شوند که درآمد آخر ماهشان را بگیرند. این افراد معمولا کارشان را زودتر از موعد انجام می‌دهند تا بتوانند بیشتر به استراحت و تفریح بپردازند، حتی در زمان اداری. متاسفانه در این زمان‌ها، آنها برای وقت گذراندن به هم‌بازی نیاز دارند. اگر یکی از آنها به سراغتان آمد مطمئن باشید که کارآیی شما و البته کل گروه کاهش خواهد یافت.
  • غیبت کردن نام شما را خراب می‌کند- کسانی که شایعه راه می‌اندازند و در حرف‌هایشان نیش و کنایه می‌زنند، ممکن است شما را در وضعیت تدافعی قرار دهند، حتی در مواردی که شما هیچ کار خطایی هم انجام نداده باشید. برخی از این شایعه‌ها را می‌توان از همان اول خاموش کرد.
  • افرادِ «از زیر کار در رو»- یکسری از مردم پیوسته به دنبال آن هستند که استرس، فشار کاری، وظیفه و مشکلاتشان را به دوش دیگران بیندازند. اگر شما از آن طیف افراد دلسوزی باشید که حاضر باشید به قیمت قبول گرفتاری‌ها و وظایف دیگران به آنها کمک کنید، آنها به شما آسیب می رسانند.
  • انتظارات آنها از دوستی بیش از ظرفیت شما باشد- دوستی در محیط کار یک ویژگی عالی است، ولی به شرط آنکه از حد و مرز خود تجاوز نکند. وقتی دوستی مقدمه‌ای بر مبادلات کاری شود، خطر در کمین است.
  • راهنمایی‌های بیش از حد- بعضی از همکاران فکر می‌کنند که شما برای رفع مشکلات آنها تمام روز را بیکار می‌نشینید. اینکه شما سرتان چقدر شلوغ باشد یا اینکه چه کارهایی برای شما در اولویت است برای آنها اهمیت ندارد. آنها برای اینکه کارشان پیش برود، مدام کنار میز شما منتظرند.
  • افرادی که همیشه با دید رقابتی کار می‌کنند و نه با دید همکاری- بعضی افراد با یک اتفاق ساده فکرشان به این سمت می‌رود که تمام دنیا علیه آنها بسیج شده‌اند. این خصلت محیط کاری را به شدت ملتهب می‌کند، به‌خصوص زمان‌هایی که کار به صورت تیمی تعریف شده باشد.

و حالا سه راه‌حل مطمئن برای محافظت از خودتان در برابر این گونه افراد:

  1. با جدیت در مقابل آنها بایستید- قبل از اینکه مشکل به وجود آمده بخواهد برای شما تبدیل به یک مساله بغرنج شود، دست به‌کار شده و آن را برطرف کنید. کاملا محتمل است که مشکل ایجاد شده از طرف شخص مورد نظر در دیدگاه او هیچ مشکلی نبوده و برایش بی‌اهمیت باشد. او را در جریان گذاشته و گره را باز کنید.
  2. شخص را از محیطتان خارج کنید- اگر همکار مشکل‌زا به مقابله شما توجهی نشان نداد، راهی برای خلاص شدن از او پیدا کنید. با مدیر مجموعه صحبت کنید تا او را به جایی منتقل کند.
  3. خودتان را از آن محیط دور کنید- اگر مدیریت هم نتوانست مشکل شما را برطرف کند، یا اینکه مشکل بیشتر از حدی است که به سادگی بتوان با آن کنار آمد، شاید وقت آن باشد که شما از آن محیط رهایی پیدا کنید. مشکلات همه جا هستند، ولی شاید در محیط جدید راحت‌تر بتوانید با موقعیت‌تان کنار بیایید و این فرصت مناسبی برای پیشرفت شما باشد.

استرس با بدن ما چه می‌کند؟

ارتباط هورمون استرس با مرگ قلبی

خسارات اجتماعی ناشی از استرس بسیار بالا است و در صورتی که همچنان سیر صعودی خود را طی کند، بار هزینه‌های خدمات اجتماعی از جمله ارایه خدمات پزشکی برای افرادی که در اثر استرس شدید دچار بیماری می‌شوند، حقوق بازنشستگی زود هنگام برای افرادی که به علت بیماری‌های ناشی از استرس شدید از کار افتاده‌اند و هزینه‌های معلولیت ناشی از حوادث که به علت استرس بالا به وجود آمده‌اند، مانند تصادفات بر جامعه تحمیل می‌شود.

علاوه بر آن، استرس اغلب مردم را تند مزاج می‌کند و این امر بر روی کیفیت کلی زندگی افراد تأثیر می‌گذارد. سالانه مبالغ زیادی صرف هزینه‌های ناشی از عواقب استرس محیط کار می‌شود که می‌توان به کارگریزی و کاهش میزان عملکرد افراد اشاره کرد. به هرحال هر عملی که بتواند از تأثیرات مخرب استرس در جامعه بکاهد، جامعه‌ای سالم‌تر و شادتر را به دنبال دارد که در زمینه‌های پیشرفت آن جامعه نقش چشمگیری دارد.

دکتر ایرج خسرونیا در همین راستا در گفت‌وگو با ایسنا ، با بیان اینکه استرس بلند مدت، یکی از شایع‌ترین علل بیماری فشار خون و سایر بیماری‌های قلبی است، تاکید کرد: امروزه اعتقاد بر این است که استرس بلند مدت می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های روحی و روانی را افزایش دهد و همچنین تغییرات رفتاری که به واسطه آن ایجاد می‌شوند با کاهش میزان مشخص سلامت جسمی ارتباط دارد که از جمله این تغییرات افزایش و زیاده‌روی در مصرف مواد مخدر است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: هرگونه اختلال که موجب بر هم زدن سلامت روانی و آرامش جسمی افراد شود، استرس نام دارد و این اختلال زمانی رخ می دهد که بدن باید کارهایی بیش از حد توانایی خود انجام دهد. نتیجه استرس برای اشخاص، خانواده ها، جامعه و سازمان هایی که دچار استرس سازمانی هستند، بسیار زیان آور است.

استفاده از آرام بخش‌ها، درمان واقعی استرس نیست

رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی کشور با اشاره به اینکه استفاده از آرام بخش‌ها، درمان واقعی استرس نیست، افزود: وقتی تحت تأثیر استرس بسیار بالا قرار داریم، خطر وابستگی به مواد مخدر نیز افزایش می‌یابد که این امر باعث اختلال در روابط شخصی فرد می‌شود و رفتار شخص در منزل و محیط کار بسیار پرتنش و استرس‌زا می‌شود. داروهای مجاز همچون آرام بخش‌ها اگرچه در کوتاه مدت باعث از بین بردن علایم نگرانی می‌شود، اما مصرف مداوم آن اعتیادآور است و تأثیرات جانبی مثل عدم تمرکز، هماهنگی ضعیف دستگاه‌های بدن و حتی گیجی را به همراه دارد.

خسرونیا با بیان اینکه کورتیزول یکی از هورمون‌های بدن است که توسط غده آدرنال یا فوق کلیه ترشح می‌شود، گفت: ترشح کورتیزول در جریان واکنش بدن به استرس، در سطح بالایی صورت می‌گیرد و نیز به دلیل آن که کورتیزول مسئول چند تغییر مربوط به استرس در بدن است به آن، هورمون استرس گفته می‌شود.

این متخصص داخلی با بیان اینکه در محیط پراسترس کنونی، واکنش بدن به استرس آنقدر زیاد فعال می‌شود که اغلب فرصت لازم برای بازگشت به حالت طبیعی و عادی به دست نمی‌آورد، گفت: در این شرایط استرس‌ها تبدیل به استرس مزمن می‌شوند. همچنین وجود سطح بالا و طولانی مدت کورتیزول در جریان خون دارای تأثیرات منفی از جمله اختلال در عملکرد شناختی، اختلال در عملکرد غده تیروئید، عدم تعادل میزان قند خون، کاهش تراکم استخوان، کاهش بافت عضلات، افزایش فشار خون و تضعیف سیستم دفاعی و واکنش‌های تحریکی بدن دارد که برای نگهداری کورتیزول در سطحی مناسب و تحت کنترل، باید واکنش‌های آرامشی بدن پس از هر واکنش به استرس، فعال شود.

ارتباط هورمون استرس با مرگ قلبی

دکتر منوچهر قارونی، متخصص قلب و عروق نیز در خصوص تاثیرات منفی استرس بر بروز بیماری‌های قلبی تاکید کرد: تحقیقات محققان بیانگر آن است که میزان بالای کورتیزول یا هورمون استرس بر مرگ در اثر بروز عوارض قلبی تاثیرگذار است؛ چرا که کورتیزول به منظور کمک به بدن برای رفع استرس و بازیابی ثبات بدنی ترشح می‌شود، اما میزان بالای این هورمون با بروز عوارض قلبی و عروقی از جمله سندروم متابولیک که از علل آن چاقی و فشار خون بالا است، مرتبط می‌شود. همچنین این هورمون خطر تصلب شرایین را نیز به شدت افزایش می‌دهد.

این متخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه استرس‌های روانی می‌توانند تغییراتی را در بدن ایجاد کنند که منجر به برخی اختلالات در عملکرد اعضای بدن شوند، یادآور شد: رابطه میان استرس و بیماری‌های قلبی ثابت می‌کند که استرس یک عامل خطر برای ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر، انفارکتوس حاد میوکارد و افزایش کلسترول است که می‌توان گفت پیشرفت تکنولوژی و زندگی مدرن امروزی موجب تغییراتی در روش زندگی و شرایط اجتماعی وابسته به افزایش اختلالات استرسی و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

وی در ادامه افزود: با وجود اینکه پیشرفت تکنولوژی با تشخیص، درمان و تغییر درعوامل خطرناک بیماری‌های عروق کرونر، می‌تواند بیماری و مرگ‌ و ‌میر قلبی را کاهش دهد، اما مرگ ‌و ‌میر بیماری‌های عروق کرونر با علایم سندروم حاد عروق هنوز علت اصلی مرگ، در کشو‌رهای توسعه‌ یافته و در حال توسعه است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه استرس‌های روانی موجب انفارکتوس حاد میوکارد، تاخیر در بهبود بیماری و افزایش عوارض آن در طول درمان و نگهداری بیمار می شود، تصریح کرد: بهترین روش‌ها برای مقابله با استرس ایجاد تغییرات سالم در شیوه زندگی است، به‌ صورتی‌ که زمان بیشتری برای استراحت و آرامش اختصاص داده شود.

دکتر اکرم السادات سجادیان، کارشناس ارشد مشاوره روان شناسی نیز در خصوص نقش استرس در روند بهبود سرطان پستان، گفت: این سرطان به عنوان شایع‌ترین سرطان زنان، باعث استرس فراوان در زندگی بیماران می‌شود، چرا که با درگیری عضو زنانه برای آینده فرد نقش آفرین است.

این کارشناس ارشد مشاوره روان شناسی در ادامه با اشاره به اینکه از منظر روان شناسان سرطان پستان باید یک سانحه فرض شود که دارای تبعات زیادی است، خاطر نشان کرد: مشکلات روحی و استرس ناشی از ابتلا به سرطان پستان افراد را دچار گوشه گیری، انزوا از محیط اجتماعی و ترس از غیر قابل درمان بودن سرطان، نگرانی از توانایی مادر شدن به خصوص در زنان جوان و اختلال در روابط زناشویی می‌کند.

وی در ادامه افزود: تشخیص بیماری سرطان برای اغلب بیماران دشوار است که افراد را به انزوا می‌کشاند. بنابراین استرس موجب محدودیت فعالیت در افراد می‌شود که در این مرحله اعضا خانواده بهترین فردی هستند که با حمایت و درک موقعیت و شرایط افراد می‌توانند در کاهش استرس کمک کننده باشند، اما باید توجه داشت که حمایت بیماران مبتلا به سرطان نباید توام با ترحم باشد چراکه ترحم اطرافیان موجب ناخوشایندی و افزایش استرس بیماران می‌شود.

این عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان پستان در پایان یادآور شد: خانواده فرد مبتلا به سرطان باید برای کمک به بازگشت بیمار به زندگی عادی، دانش کافی از بیماری، روند درمان و عوارض آن راکسب کنند، زیرا فرد و اطرافیان اغلب در هنگام اطلاع از ابتلا به بیماری دارای اطلاعات ناقص و گاهی اشتباه هستند؛ بنابراین کسب آگاهی موجب کاهش استرس در افراد می‌شود و به درک متقابل می‌انجامد.