موفقیت در زندگی

مقالات جالب و بروز راجع به موفقیت در تمام ارکان زندگی

موفقیت در زندگی

مقالات جالب و بروز راجع به موفقیت در تمام ارکان زندگی

درسهایی که سایت گوگل از سادگی به ما می آموزد

مجموعه گفتارهای "کار آفرینی دیجیتالی"، هر هفته و در روزهای فرد، موضوعات مرتبط با فضای مجازی و جامعه اطلاعاتی را در زمینه های مختلف مورد بحث و بررسی قرار داده و خوانندگان محترم این پرتال را با موضوعات و مطالب جالب و خواندنی درباره دنیای دیجیتال، کسب و کار اینترنتی و ایده های موفق در این حوزه آشنا کند. هم چنین در بخش "کار آفرینی دیجیتالی"، آخرین تحولات دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در قالب گزارش جامعی در 5 شنبه هر هفته تحت عنوان "گزارش هفتگی از وضعیت ICT ایران" مورد بررسی و اشاره قرار می گیرد. پس هر هفته با ما همراه باشید با مطالب خواندنی درباره تحولات ICT در ایران و سایر نقاط جهان.

تعداد کاربران و سایت های اینترنتی چقدر است؟

در بخش نخست سلسه مقالات راه حل هایی برای وب مسترها، به اهمیت چشم انداز و ماموریت سازمانی و در دسترس بودن برای یک سایت موفق و ارزنده اشاره کردیم. در بخش دوم، به موضوع چند زبانه بودن و توجه به نیازهای مخاطبان در طراحی و به روز رسانی پرتال اشاره کردیم. در بخش سوم، ده ها نکته کاربردی و کلیدی در تولید محتوا و ارائه ابزارهای تعاملی هدفمند برای جذب مخاطب و تعامل با کاربران پرتال در زمینه های مختلف ارائه شد که میتواند راهگشای خوبی برای وب مسترهای جوان باشد. در بخش چهارم به موضوع مهم الزام وب مستر سایت ها به نگاه خلاقانه و نوآورانه در محیط مجازی به مساله طراحی وب و مدیریت آن اشاره شد و مثالهایی ارائه شد. در بخش پنجم، درس هایی که سایت آمازون دات کام در اجرایی کردن اصولی که در 4 بخش قبل به ان ها اشاره کردیم پرداخته است، معرفی گردید. نکاتی که رازهای بزرگ موفقیت آمازون به شمار می ایند. در بخش ششم، نکات راهبردی از کسب و کار یکی دیگر از بزرگان فناوری اطلاعات، یعنی پرتال علی بابا را مورد بررسی قرار دادیم و گفتیم که علی بابا توانسته است در امر B2B در فضای وب، فرصت های خلاقانه ای را در فراهم و در اختیار مخاطبان گسترده خود قرار دهد.. در این بخش که هفتمین قسمت از مجموعه مقالات راه حل هایی برای وب مسترها می باشد، درس های خیلی ساده از کسب و کار گوگل را معرفی میکنیم. درس هایی که میتواند نکات خوبی را برای وب مسترهای ایرانی به همراه داشته باشد.

شرکت گوگل که توسط دو دانشجوی دکترای دانشگاه استنفورد در اواخر دهه نود میلادی تاسیس شد، به عنوان یکی از پیش قراولان خلاقیت در دنیای اینترنت شناخته شده است. از بنیانگذاران نوآوری دیجیتالی و از برترین کارآفرینان سرزمین صفر و یک. این شرکت ظرف کم تر از دو دهه، در فهرست ده پایگاه برتر اینترنت قرار گرفته است. اینترنتی که هم اکنون، بیش از سی میلیون پرتال در آن فعال هستند و به یک و نیم میلیارد کاربر از اقصی نقاط جهان سرویس می دهند. رقابت در این عرصه پر فراز و نشیب و دیجیتالی، بسیار دشوار است و دشوار تر از همه، قرارگیری در صدر جدول بهترین ها و قهرمانان دنیای وب است. رسیدن به پله های بالای جدول، نه با پول امکان دارد و نه با تبلیغات. نه با سیاست همراه است و نه با رفاقت. تنها یک فاکتور می خواهد و آن، نوآوری و خلاقیت است.

برگ برنده در دنیای پر زرق و برق و رقابتی عرصه دیجیتال، نوآوری و خلاقیت می باشد. گوگل توانسته است به معنی واقعی، خلاقیت و نوآوری در عرصه اینترنت را به ما آموزش دهد. از سرویس های گسترده و متنوع و جالب توجهش گرفته تا شیوه رفتار سازمانی و مدیریت آن در کسب و کار اینترنتی، همه و همه بر مبنای خلاقیت مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات شکل گرفته است. یکی از خلاق ترین روش های کسب و کار گوگل را می توان فرآیند تغییر متناوب لوگوی این پرتال دانست که یک ابداع در میان سایت های بزرگان دنیای دیجیتال محسوب می شود. تغییر لوگو بر اساس رویدادها و مناسبت های خاص جهانی، منجر به جلب توجه شمار گسترده ای از کاربران محلی و بین المللی گوگل می شود و با بازتاب های گسترده ای همراه می شود. امری که بر مخاطب پذیری پایگاه تاثیر می گذارد و بر اشتیاق کاربران پهنه جهانی وب بر استفاده از خدمات این سایت می افزاید. آقای دینس هوانگ، طراح و گرافیت اهل کره جنوبی است که از پیشگامان طراحی لوگوهای گوگل بوده است و هم اینک دپارتمان طراحی لوگوهای گوگل (دودل) این وطیفه را با استخدام تیمی از طراحان دیجیتال و متخصصان نقاشی و گرافیک، انجام می دهد. اولین لوگویی که دنیس طراحی کرد، مربوط به بزرگداشت روز باستیل در فرانسه بود.

دنیس همواره سعی کرد تا در طراحی لوگوها ، پیام های خودمانی تر و ملموس تری را به مخاطب منتقل کند و تا حد زیادی، به رویدادهای ملی کشورها و همچنین مناسبت های بین المللی توجه کند. برای ما ایرانیان، لوگوهای گوگل به مناسبت نوروز باستانی و هفت سین، بسیار جالب توجه بوده و هست. دنیس هوانگ، طراح این لوگوها مشهورترین هنرمند گمنام جهان است. روزانه بیش از ۱۸۰ میلیون نفر در سراسر جهان طر‌ح‌های دنیس هوانگ را می‌بینند؛ طرح‌های زیبا و خلاقانه‌ای که با دیدن هر کدام از آنها لبخندی بر گو‌شه‌ لب می‌نشیند و برای هوشمندی و نگاه تازه‌ خالقشان به نشان احترام کلاه از سر برمی‌دارند. دنیس هوانگ را مشهورترین هنرمند گمنام جهان می‌دانند، جوانی ۳۱ ساله، کره‌ای تبار و متولد آمریکا که امروزه یکی از مهم‌ترین کارمندان گوگل است.

لوگوهای دنیس که به مناسبت روزهای خاص و تاریخی بر صفحه‌ آغازین گوگل نقش می‌بندند، برای تمام کاربران این موتور جستجوی نامدار آشناست. گوگل به این لوگوهای خاص نام "خط خطی" (Doodle) را داده است. به گفته‌ اعضای گوگل، هر روزی که یکی از طرح‌های جدید هوانگ بر صفحه‌ گوگل نقش می‌بندد، سیل نامه‌های طرفداران است که سرازیر می‌شود. هوانگ سالانه شخصا ۵۰ طرح می‌کشد، زیرا در اصل هم‌اکنون او مسئول سایت گوگل است و طراحی تنها به بخش کوچکی از کار او تبدیل شده است. بیش از ۴۰ نفر در مرکز گوگل در کالیفرنیا برای هوانگ کار می‌کنند و او مسئول هر آن چیزی است که در صفحه‌ گوگل به چشم می‌خورد‌، از لینک‌ها گرفته تا تبلیغات. به عبارت ساده‌تر، دنیس هوانگ رئیس تمام مسئولین سایت گوگل در سراسر جهان است؛

یک رئیس جوان با صورتی پسرانه و خنده‌رو.

البته دنیس هوانگ اولین طراح "خط خطی" در گوگل نیست، بلکه لری پیج و سرگئی برین، پایه‌گذاران گوگل، خود در این زمینه پیشکسوت به شمار می‌روند. در سال ۱۹۹۸ زمانی که گوگل هنوز پا نگرفته بود و کسی آن را به درستی نمی‌شناخت، این دو یک بار تصمیم می‌گیرند به یک جشنواره‌ هنری به نام Burning Man (مرد سوزان) در صحرای نوادا بروند. چون پیج و برین در آن زمان کارمندی نداشتند که در غیابشان در دفتر حضور داشته باشد، روی سایت یک مرد سوزان را در میان حروف گوگل جا می‌دهند تا به این وسیله اعلام کنند که به این جشنواره رفته‌اند. این ابتکار به حدی طرفدار پیدا می‌کند که این دو نفر تصمیم به ادامه‌ این کار می‌گیرند. از آن روز به بعد البته دو قانون برای لوگوهای گوگل وضع می‌شود:عدم کوچک شمردن یک موضوع و همینطور مذهبی نبودن.

به گزارش دویچه‌وله، زمانی که دنیس هوانگ، فارغ‌التحصیل دانشگاه استانفورد، برای گذراندن یک دوره‌ کارآموزی به گوگل می‌آید، گوگلی‌ها متوجه می‌شوند که این پسر جوان در دانشگاه به جز رشته‌ کامپیوتر در رشته‌ هنر هم تحصیل کرده است.

از آنجایی که در آن زمان لوگوهای گوگل توسط گرافیست‌ها کشیده می‌شدند، به هوانگ این مسئولیت داده می‌شود که دستی به سر و گوش این لوگوها کشیده و آن‌ها را در سایت قرار دهد. دنیس هوانگ خود معتقد است که در زمان مناسب در جای مناسب حضور داشته، زیرا او همیشه آینده‌ خود را به عنوان یک هنرمند آزاد که فیلم‌های انیمیشن می‌سازد، تصور می‌کرده است. جو خلاقانه‌ حاکم بر گوگل و کارمندانی که هر کدام در ذهنشان به اندازه‌ چندین نفر ایده دارد، این شهامت را به هوانگ می‌دهد تا ایده‌های خود را برای لوگوهای گوگل به برین و پیج ارائه دهد. روز ۱۴ ژوئیه‌ سال ۲۰۰۰ نخستین لوگوی طراحی شده توسط هوانگ به مناسبت روز استقلال فرانسه روی سایت گوگل نمایان می‌شود. استعداد وی تا آن اندازه برین و پیج را جذب می‌کند که پس از پایان دوران کارآموزی به وی پیشنهاد می‌دهند به استخدام گوگل درآید.

هوانگ تعریف می‌کند، یک بار یکی از مسئولین سایت گوگل در استرالیا تاریخ برگزاری یک مسابقه‌ اسب‌دوانی بسیار معروف در این کشور را فراموش کرده بود، وی با او تماس می‌گیرد و سفارش یک لوگوی ویژه می‌دهد. مشکل اصلی فقط در یک نکته بوده است و آن این که این مسابقات دو ساعت بعد برگزار می‌شدند! هوانگ در عرض ده دقیقه ‌یک لوگوی ویژه طراحی می‌کند و به این ترتیب لوگوی سایت گوگل در استرالیا به طرح این مسابقه اسب‌دوانی در می‌آید. البته در شرایط عادی هوانگ برای چنین موقعیت‌‌های اضطراری وقت چندانی ندارد. برای همین هم او یک تیم طراحی دارد که کار اصلی‌شان تهیه‌ لوگو به شمار می‌رود. نکته‌ مهم‌تر این که هوانگ همیشه هم نمی‌تواند در عرض ده دقیقه یک لوگو طراحی کند و برای برخی مناسبت‌ها همچون جام‌جهانی فوتبال به گفته‌ خودش به چند هفته زمان نیاز دارد.

هر چند ماه یک بار هوانگ همراه با مدیران گوگل جلسه‌ای برگزار می‌کند و در تقویم‌ها به دنبال مناسبت‌هایی می‌گردد که شرایط لوگو شدن را دارند. البته در این میان نباید نقش کاربران گوگل و پیشنهاداتشان را نادیده گرفت. برای نمونه یک بار در یک شب تابستانی یک منجم فرانسوی با هوانگ تماس می‌گیرد و به او اطلاع می‌دهد که در طی چند ساعت آتی ونوس از مقابل خورشید عبور می‌کند؛ اتفاقی که هر ۱۲۲ سال روی می‌دهد. این بار هم هوانگ دست به کار شده و تخته‌ نقاشی دیجیتالی خود را به دست می‌گیرد و حرف O در لغت گوگل را به شکل یک خورشید با یک لکه‌ سیاه روی آن در می‌آورد که یعنی سایه‌ ونوس روی خورشید افتاده است. او سپس این طرح را به برین و پیج نشان می‌دهد و پس از کسب رضایت رؤسا، این طرح روی سایت گوگل می‌نشیند و به این ترتیب جهان از یک واقعه‌ بی‌نظیر آگاه می‌شود.

پدر موتورهای جست و جوی اینترنت یعنی Google دات کام

از زمان تاسیس آن در سال 1998 میلادی در دانشگاه STANFORD، همواره به دیجیالی کردن دره سلیکون، می اندیشید و بر همین اساس، مختصات رفتار سازمانی بزرگان Google، همواره بر فتح مولفه های مبتنی بر رسانه های دیجیتال استوار شده است. این که واقعا اهداف دکترین توسعه رسانه ای دیجیتال گوگل در سال های اخیر چه بوده است و پیش بینی برنامه های آتی آن، غول جست و جوی سرزمین دیجیتال را چه گونه به اهداف خود نزدیک می کند، پرسش هایی است که قصد داریم به یافتن پاسخ های اجمالی برای آن ها، دست یابیم.

ساختارگرایی اهداف رسانه ای

ساختارگرایی اهداف رسانه ای گوگل، جنبه های متعدد و مختلفی را تحت الشعاع قرار داده است که این مسئله، از خلاقیت و نوآوری های دیجیتالی سرجری برین (موسس گوگل ) و اریک اشمیت (مدیرعامل حال گوگل) نشات می گیرد. این ساختار را می توان از 2 جنبه بررسی کرد. یکی ان که این ساختار، هم ابعاد درون سازمانی را پوشش می دهد و بر طرح ریزی منطقی و هوشمندانه ماموریت های آتی گوگل در راستای اهداف رسانه ای دیجیتالی گوگل تاکید می کند. از سویی دیگر، جنبه برون سازمانی ساختار راهبردی رسانه ای گوگل، به ایجاد و فراگیری و خلق بازارهای مصرف جدید در درون سرزمین دیجیتالی وب، توجه دارد. یعنی مختصات ساختاری رسانه ای گوگل، این رویه را دنبال می کند که حرکت توسعه و فراگیری محصولات گوگل، از ابتدا بر روی یک بستر با ظرفیت های رسانه ای پویا استوار شود و از سوی دیگر، بازارهای مصرف دیجیتالی گسترده ای را برای گوگل خلق و تقویت کند.

ملاحظه می کنید که سیستم کتابخانه های دیجیتالی گوگل، لابراتوار تحقیقاتی دانشگاهی گوگل، سرویس جست و جوی وبلاگ گوگل و wi-fi گوگل، چنین رفتار اثر بخشی را دنبال می کنند. برای بررسی کلی و معرفی ساختارگرایی اهداف رسانه ای دیجیتالی گوگل، این 4 موضوع را در ادامه پیگیری می کنیم :

الف)کتابخانه دیجیتالی Google

گوگل، چند سال پیش در راستای قراردادی با کتابخانه های بزرگ هاروارد، نیویورک و چند کتابخانه مشهور انگلستان، موظف شد تا کار جست و جوی اطلاعاتی بر روی کتب عرضه شده در این دیتابیس عظیم را به طور محدود برای کاربران خود فراهم کند. این سیستم که در نشانی : http://print.google.com یا http://BOOK.GOOGLE.COM قرار دارد، به کاربران امکان می داد تا کلماتی را در داخل این دیتابیس جست و جو و نتایج را عینا بر روی صفحات الکترونیکی PDF شده کتب مزبور، مشاهده کنند. مشاهده صفحات مختلف کتاب، برای کاربران هزینه ای در بر داشت که به صورت یک سود بین گوگل و ناشران تقسیم می شد. اخیرا این رفتار، موجب اعتراضاتی از سوی ناشران انگلیسی شده است که گوگل را با 8000 اعتراض همراه کرده است. بزرگ ترین سایت خرده فروشی اینترنت یعنی amazon.com، هنوز چنین سرویسی را روی پورتال خود عرضه نکرده است. این مسئله، انحصار اطلاع رسانی ممتازی را در عرصه نشریات الکترونیکی در اختیار گوگل قرار داده است. به گونه ای که صدها هزار کتاب برای ارائه در این سیستم، توسط ناشرانی که به کپی رایت کتب خود، تا حدی علاقه مند هستند، آماده عرضه شده است.

چند روز پیش نیز خبر رسید که این سیستم قرار است امکان جست و جو بر روی کتب غیر انگلیسی زبان اروپایی را فراهم کند. این مسئله را david Utter در سایت www.webpronews.com/insidesearch به تازگی اعلام کرده است. فتح کردن جست و جو بر روی کتب چاپی، امکان فروش آنلاین بیش تری را برای بخش فروگل www.froogle.com فراهم می کند که خود گامی بزرگ است. ساختار این برنامه رسانه ای، گرفتن بازار انحصار فروش کتب از آمازون و ترغیب ناشران به فروش الکترونیکی کتب خود از طریق گوگل است.

ب) لابراتوار تحقیقات دانشگاهی

لابراتوار تحقیقات دانشگاهی گوگل، سیستم جست و جوی تا اندازه ای پیشرفته، برای برنامه های توسعه علمی گوگل است. این سرویس درنشانی : http://scholar.google.com قابل دسترس است. این سرویس به کاربران امکان می دهد تا در صدها هزار مقاله و رساله علمی در مقاطع مختلف تحصیلی که در دیتابیس گوگل ایندکس شده اند، به جست و جو بپردازند. علاوه بر این، گوگل به کاربران امکان داده است تا در صورت مشاهده تحقیقات مکمل و بهتر، لینک تحقیق را بر اساس key word مربوطه به گوگل اطلاع دهند تا سیستم جست و جو را دقیق ترکند. این سرویس در ایران مورد استفاده قرار نمی گیرد. اما مانند سایت www.findartcles.com از ارزش علمی و فراگیری جست و جویی خوبی برخوردار است.

ایجاد بستر جست و جوی تحقیقاتی در رساله های کارشناسی تا دکترا که در مراکز علمی جهان منتشر شده است، رفتار رسانه ای علمی گوگل را به زودی بیش از پیش بارور می کند. این باروری علمی، ناشی از نیاز سنجی ممتاز بازار تحقیقات علمی الکترونیکی روی وب، و هم چنین، نشان از علاقمندی گوگل به توسعه سیستم های آموزش از راه دور در آینده ای نزدیک است. شاید این ساختار رسانه ای، گوگل را به سمت تاسیس دانشکده مجازی آموزشی گوگل یا www.google.edu رهنمون کند ! به هر حال، گوگل نشان داده است که خیلی چیزها را ممکن خواهد ساخت !؟

ج) سرویس جست و جوی وبلاگ

محصول جدیدی که گوگل چند سال پیش به دنیای اینترنت معرفی کرد، سرویس کوچکی نبود. سیستم جست و جوی وبلاگ گوگل، زمینه ساز بروز یک انقلاب در گسترش رسانه های الکترونیکی شخصی در اینترنت است. این سرویس که در نشانی اینترنتی :

http://www.google.com/blogsearch عرضه شده است، قابلیت جست و جوی گسترده ای را بر روی میلیون ها وبلاگ ایندکس شده در گوگل فراهم می کند. سایت جست و جوی وبلاگ تکنوراتی : http://www.technorati.com در مقایسه با این سرویس گوگل، قدرت عمل مشابه ندارد و در بسیاری از زمینه ها، برتری سرویس جست و جوی وبلاگ گوگل، قابل مشاهده است. 3 هدف عمده ای که این ساختار رسانه ای دیجیتالی گوگل به ان توجه می کند، به اختصار عبارتند از : 1- حفظ بازار جست وجو در میان وبلاگ ها و استفاده از ظرفیت های رسانه ای و مخاطب پذیری ان در ارتقای مخاطب برای محصولات اتی این سایت. 2- گسترش برنامه های تبلیغات کلمه ای گوگل که عاملی مهم برای ارتقای فعالیت های تبلیغات الکترونیکی کلمه ای گوگل در اینترنت است. 3- کسب بیننده بیش تر به دلیل وجودمیلیون ها وبلاگ راه اندازی شده در اینترنت و هدایت ان ها به بخش های مختلف گوگل.

د)سرویس اینترنت بی سیم Google

ماه سپتامبر 2005، ماه خوبی برای کاربران گوگل بود. اعلام مقامات گوگل به راه اندازی سرویس اینترنت بی سیم wi-fi برای بیش از 700 هزار نفر از ساکنان بخشی از سانفرانسیسکو، زمینه تجارت رسانه ای دیجیتالی جدیدی برای رهبران سیلیکون ولی در سرزمین دیجیتال است. این سرویس اینترنت رایگان بدون سیم، فقط با ارسال آگهی های تبلیغیاتی الکترونیکی گوگل بر روی نوت بوک ها مشترکان این سیستم، تامین می شود که خود گام بزرگی در جهت ارتقای درامد زایی گوگل است. اگر این سیستم که قطعا مخاطبان و کاربران زیادی خواهد داشت، بتواند ایالت های پر جمعیت آمریکا را تحت سیطره بلامنازع خود قرار دهد، آمریکن آنلاین و سایر شرکتهای ISP بزرگ آمریکا، در سرویس های اینترنت خود با چالش رو به رو خواهند شد.

از سویی دیگر، آگهی دهندگان بزرگ سایت های یاهو و حتی CNN و نیویورک تایمز پر بیننده، سیستم آگهی تبلیغاتی وی فی گوگل را که کاربران گسترده ای دارد، برای آگهی های الکترونیکیمحلی انتخاب خواهند کرد که این مسئله، خبر خوشی برای بازار گرم آگهی الکترونیکی در آمریکا نیست ! اهمیت این رفتار رسانه ای دیجیتالی گوگل، برای تحلیل گران تکنولوژی های آنلاین، از اهمیت شایانی برخودار است که می تواند زمینه ساز بروز شگفتی های دیگر از سوی گوگل در آینده ای نزدیک باشد.

Google را دوباره باید شناخت

این که گوگل از توابع پیچیده و دکترین هوشمند متغیری در زمان های مختلف استفاده می کند، بر هیچ کس پوشیده نیست. شناسایی الگوریتم و متغیرهای جست و جوی سرویس گوگل و مبانی ایندکس شدن دیتیابیس های بزرگ تصاویر و وب پیج ها در گوگل، فرایند عظیمی است که مانند سورس های سیستم عامل پولساز مایکروسافت، بر اشخاص قلیلی آشکار شده است. پر واضح است که اساس رفتار رسانه ای دیجیتالی گوگل، فارغ از منطق پیچیده آن، در طرح ریزی و ابداع فناوری های رسانه ای جدید در دنیای فناوری اطلاعات مثمر ثمر بوده است. شناخت برنامه های رسانه ای وبی گوگل در حوزه های مختلف، خود در آشکار ساختن و تعریف شغل های جدید در دنیای ICT، موثر بوده است و این امر، برگ های برنده خوبی را در اختیار تئوریسین های تبلیغات، بازاریابی، آموزش و اطلاع رسانی در وب می کند.

اگاهی و تحلیل استراتژی پویای گوگل در زمینه حرکت های خزنده ان در ابداع رسانه های دیجیتالی متعدد در سرزمین دیجیتال، می تواند سرفصل های تحقیقاتی را در حوزه های ارتباطات و رسانه ها در دانشگاه ها و مراکز علمی کشور در این باب، ایجاد کند. این که بزرگان وب، چه رفتار سازمانی و دکترین متغیری را دنبال می کنند، بخشی از مسائل کاربردی مهمی است که بررسی و پیمایش بر روی ان ها، می تواند در انتقال تجربه به وب مسترهای ایرانی و فعالان عرصه رسانه های دیجیتال در کشور، کمک کند.

سنگرهای بعدی Google

سنگرهای بعدی گوگل، تا عدم شناخت صحیح از منطقه عملیاتی آتی گوگل، غیر قابل پیش بینی نشان می دهد. اما حرکت رو به رشد سهام گوگل از 100 دلار تا 330 دلار به ازای هر سهم در 4-5 سال اخیر، نشان از طرح ریزی دکترین رسانه ای دیجیتالی و فراگیر گوگل، در مناطقی فراتر از مرزهای جغرافیایی ایالات متحده آمریکا است. فتوح بعدی گوگل، سنگرهایی است که خورشید در ان ها غروب نخواهد کرد.

مستعمره های دیجیتالی Google ، بزرگ ترین هشدار برای منتقدان جهانی سازی و انحصار گرایی نوین از نوع دیجیتالی است که کمبود عرضه کننده، تقاضا کننده را به قول اقتصاد دانان، با کالای گیفن رو به رو خواهد کرد. اقتصاد گوگلی، فصل جدید پیشتازی گوگل در فتح رسانه های دیجیتالی، در آینده به تصویر کشیده خواهد شد. باید آن را باور کرد و از نمودهای عینی آن، وب مسترهای جوان ایرانی در جهت تقویت بازارهای دیجیتالی و ارائه خلاقانه تر ایده های مجازی خود، استفاده کنند.

صفحات گوگل از 1998 تا 2013

گوگل همانند لوگوهای خود، مرتبا به تغییر و به روز رسانی صفحه نخست پایگاه خود مبادرت کرده است. از سال 1998 میلادی تا کنون، بیش از صدها بار، صفحه اول گوگل (ایندکس) با تغییراتی همراه شده است که این تغییرات، به جهت تحول در سیستم خدمات رسانی گوگل بوده است. مشاهده بخشی از این تغییرات شکلی از دوم دسامبر 1998 تا به امروز، در ادامه مطلب ارائه شده است. نگاه به این تغییرات به ما می اموزد که چگونه شیوه ارائه اطلاعات و خدمات در طول زمان باید فراخور نیاز مخاطبان تغییر کند.

درس های خیلی ساده از گوگل این پیام ها را به طور خلاصه برای ما دارد :

  1. مانند آمازون و علی بابا، انتخاب نام دامنه برگ برنده شما هست. از اسامی روتین و عرف خودداری کنید.
  2. کسب و کار دیجیتالی خلاقانه، یک باید در دنیای امروزی است.
  3. تغییر ایندکس سایت فراخور حال مخاطبان باید در دستور کار وب مستر قرار بگیرد.
  4. سادگی، یک اصل بزرگ است!
  5. کلید های ناوبری که در سلسله مقالات معرفی کردیم در سایت های بزرگ در نظر گرفته می شود.
  6. معرفی سایت و ارتباط با ما موضوع مهمی است که در گوگل به ان توجه شده است.
  7. بک گراند همه سایت های بزرگ و موفق اینترنت، سفید است نه سیاه یا صورتی !!
  8. گوگل با ارائه متنوع خدمات مختلف اما عمیق و پر کاربرد، همواره حرف جدیدی برای مخاطبان دارد.
  9. گوگل به ما می آموزد که طراحی وب سایت ،فقط مولفه های فنی ندارد.
  10. گوگل به ما می اموزد که موفقیت در فضای مجازی، جز با تدوین چشم انداز و ماموریت سازمانی میسر نیست.
  11. گوگل می گوید نواوری دیجیتالی، برگ برنده است و رقبا را در بلند مدت حذف خواهد کرد.
  12. گوگل در عرضه فروش آنلاین مانند امازون و علی بابا موفق نیست. اما خدمات رایگان و کاربردی دیگرش مانند خدمات ترجمه یا GOOGLE MAP ، تقریبا در بازار بی رقیب است و تولید کننده مشتری های بزرگ.