موفقیت در زندگی

مقالات جالب و بروز راجع به موفقیت در تمام ارکان زندگی

موفقیت در زندگی

مقالات جالب و بروز راجع به موفقیت در تمام ارکان زندگی

جویندگان کار باید این 8 زبان بدن را بلد باشند

در مورد اهمیت زبان بدن بارها و بارها حرف زدیم. اما در این نوشتار از زبان بدن برای جویندگان کار می گوییم. می توانید حرف زدن را حرف بزنید، ولی اصلا مهم نیست وقتی نوبت آن می شود که با بدن تان حرف بزنید نتوانید قدم زدن را قدم بزنید. تنها در مورد ژست بدن حرف نمی زنیم، بلکه هر چیزی از دست دادن، نحوه راه رفتن گرفته تا حرکت پاهای تان در پشت میز.

 البته، از نظر بسیاری از ما، باید یاد بگیرید چگونه زبان بدن تان را بهتر کنید. هنری برای انجام آن وجود دارد. هرچند، ممکن است درس «سخنرانی عمومی» را در دانشکده گذرانده باشید و نکاتی آموخته باشید، مهارت های زیادی در مورد زبان بدن وجود دارد که برای مقام های شغلی اصلی روزمره به آنها نیاز داریم. با کارشناس مشهور زبان بدن، کارول گومان، در مورد بعضی از ضروری ترین نکات زبان بدن برای رده های جدید نیروی کار صحبت کرده ایم.


۱. ژست تان را درست کنید


گومان می گوید که این مورد برای شغل اول تان ضروری است. او به تحقیقی در دانشکده کسب و کار هاروارد و کلمبیا ارجاع می کند که نشان می دهند صرفا با نگه داشتن بدن تان در حالت های انبساط پذیر و «پرقدرت» (ملقب به زن اعجاب انگیز، که نخستین بار امی کودی در سخنرانی تد معروفش از آن نام برد) به مدت ۲ دقیقه، سطوح بالاتر تستوسترون –هورمونی مربوط به توان و تسلط- و سطوح پایین تر کورتیزول، هورمون استرس، ترشح می شود.

«وقتی حس مردد بودن دارید، ولی می خواهید مطمئن تر به نظر برسید، این مورد را امتحان کنید. علاوه بر این که تغییرات هورمونی در مردان و زنان ایجاد می کند، این حالت ها به افزایش حس قدرت و تحمل بیشتر خطر منجر می شود». اساسا، ژست فیزیکی شما به معنی واقعی کلمه دید مردم نسبت به شما و حس  خودتان را تغییر می دهد. تحقیقی مشخص کرد که آدم هایی که صاف می نشینند، احتمال بیشتری دارد که نظرات مثبتی را باور داشته باشند که در مورد صلاحیت های لازم یک شغل می نویسند. کسانی که روی میزشان خم می شوند، احتمال کم تری دارد که صحت گفته های شان پذیرفته شود.



۲. بسته نباشید


دست ها و پاهای تان را ضربدری نگذارید، به عبارتی دست  به سینه ننشینید و پاهای تان را روی هم نیندازید. بله، دست به سینه نشستن راحت تر است ولی حالت دفاعی به خود می گیرید. به علاوه، این کاری است که خانم ها خیلی انجام می دهند. وقتی دست به سینه می نشینید و پاهای تان را روی هم می اندازید، جمع می شوید که متضاد حالت داشتن قدرت زیاد است. تستوسترون شما به طور خودکار کاهش می یابد و کورتیزون شما سریعا افزایش می یابد.

۳. توپ کوچکی را در دست چپ تان بفشارید


نکته دیگری که به ویژه برای ورزشکاران موثر است این است که توپی را در دست چپ شان فشار می دهند. گورمان می گوید: «وقتی ورزشکاران حرفه ای تمرین ندارند، روی حرکت های شان تمرکز زیادی می کنند (که در مورد آدم های راست دست، کارکرد نیم کره راست مغز است) به جای این که به مهارت های حرکتی خودکارشان تکیه کنند که در طول سال ها تمرین به دست آورده اند (که مرتبط با کارکرد نیمکره چپ مغز است). تحقیقات نشان داده اند ورزشکارانی که توپی را در دست چپ شان می فشارند، عملکرد بهتری دارند و احتمال کم تری دارد که تحت شرایط دشوار کم بیاورند.» کار فوق العاده راحتی است که می توانید پشت میزتان انجام دهید.

۴. عقب، عقب، عقب بروید


گومان می گوید: به عقب رفتن واقعا کمک تان می کند. تحقیقات در دانشگاه رادبوند هلند نشان داد که چطور حرکت رو به عقب، شیوه ای موثر در افزایش کنترل شناختی است. محققان دریافتند وقتی آدم ها با وضعیت دشواری مواجه می شوند، به عقب گام برداشتن به افزایش اعتماد به نفس و توانایی شان کمک می کند.

۵. کمی تماس بدنی


بعضی از آدم ها به طور طبیعی تماس بدنی بیشتری با بقیه دارند. اگر جزء این آدم ها نیستید، روی آن کار کنید. گومان متذکر می شود تماس با بازو، دست، یا شانه کسی کم تر از صدم ثانیه، رابطه انسانی ایجاد می کند. در محل کار، تماس فیزیکی و صمیمیت از طریق عادت دست دادن انجام می شود و این تماس بساوایی یا لمسی تاثیر مثبت و طولانی مدتی دارد. تحقیقات نشان می دهند که اگر با آدم ها دست بدهید، احتمال این که شما را به خاطر بسپارند دو برابر می شود. محققان دریافته اند که عکس العمل آدم ها با کسانی که با آنها دست می دهند، راحت تر و صمیمی تر است – که قطعا ایجاد کننده اعتماد به نفس است.


۶. لبخند بزنید


نه یک لبخند مشمئزکننده و از روی اجبار، بلکه لبخندی واقعی می تواند واقعا متمایز باشد. گومان می گوید این کار نه تنها حس سلامتی تان را برمی انگیزد، بلکه به آدم های دور و برتان این حس را انتقال می دهد که شما زودجوش، یاری  رسان، و قابل اعتماد هستید. او می گوید: «لبخند واقعی به آرامی نمایان می شود، دور چشم ها چروک می شود،  صورت را روشن می کند، و به آرامی محو می شود. مهم تر این که، لبخند زدن مستقیما عکس العمل بقیه آدم ها به شما را تحت تاثیر قرار می دهد. وقتی به کسی لبخند می زنید، آنها هم تقریبا همیشه به شما لبخند می زنند. و به این علت که حالت های صورت احساسات مشابهی ایجاد می کنند، لبخندی که در پاسخ می دهید در اصل حس عاطفی آن آدم را به صورتی مثبت تغییر می دهد.»

۷. دست تان را بجنبانید


دست های تان را حرکت دهید. بخش بروکا در مغز که به تولید گفتار کمک می کند، وقتی حرف می زنیم و با دست های مان حرکت هایی انجام می دهیم، فعال است. این خبر عالی برای کسانی است که وقتی حرف می زنند از دست های شان استفاده می کنند. گورمان می گوید: این کار در اصل به شما کمک می کند تفکرات واضح تری را شکل دهید.

۸. صدای تان را پایین نگه دارید

گورمان می گوید: «قبل از یک تلفن یا مصاحبه مهم، لب ها را روی هم بگذارید و این صدای «اوم هوم، اوم هوم، اوم هوم» را تکرار کنید. به ویژه برای خانم ها مناسب است، تمرین کنید تا مطمئن شوید جملات تان با صوت بالاتری تمام نمی شوند. مقتدر باشید. لحن صدای تان را پایین نگه دارید. به جانی کش فکر کنید.

10 اشتباه رایج که جلوی شاد بودن را می گیرد

روان شناسان معتقدند کسانی که عاشق زندگی کردن هستند، آدم های شادتر و سالم تری هم هستند. کسانی که از روزمرگی زندگی برای خود شادی های کوچک می سازند. البته کسانی هم هستند که با کارهای اشتباهی که انجام می دهند، فرصت تجربه شادی را از خودشان می گیرند. این آدم ها کم نیستند. این اشتباهات هم کم نیستند. اگر دلتان می خواهد با این اشتباه های رایج که جلوی شادی را می گیرند آشنا شوید، ما 10 مورد از مهم ترین ها را که «جیمز پاک» روان شناس رفتاری گردآوری کرده است، در این مطلب آورده ایم که آن ها را می خوانید:


1- خودداری از ارتباط عمیق و معنی دار (مانند ازدواج، دوستی نزدیک و در تماس بودن با خانواده)


روان شناسان معتقدند افراد دارای روابط اجتماعی قوی با دیگران کمتر در معرض خطر مرگ قرار می گیرند. تحقیقات نشان داده کسانی که روابط اجتماعی قوی تری دارند، میل به زندگی و شادی در آن ها بیشتر از دیگران است. آن ها معتقدند حتی دوستی های قدیم به کسی که سرطان دارد خیلی کمک می کند و باعث می شود فردی با بیماری بجنگد و دلش می خواهد بیشتر زنده بماند.

یک مطالعه علمی نشان داده؛ بودن در یک رابطه عشقی ماندگار و یک ازدواج موفق، خطر ابتلا به افسردگی، سوء مصرف مواد و بعضی سرطان ها را کاهش می دهد. مردم اوکیناوای ژاپن جزو فقیرترین مردم این کشور هستند اما طول عمر آن ها از بقیه ژاپنی ها بیشتر است. محققان معتقدند مردم این منطقه به دلیل داشتن روابط خانوادگی قوی طول عمری باورنکردنی دارند. همه این مطالعات نشان می دهد اتصال و تعلق خاطر داشتن برای یک زندگی سالم و شاد ضروری است. محققان بعد از آزمایش روی شش هزار نفر مرد مجر به این نتیجه رسیدند که مردان متاهل زندگی شادتر و سالم تری از مردان مجرد دارند.


2- نشستن در تمام روز


کسانی که تمام روز رو به روی تلویزیون یا مانیتور کامپیوتر می نشینند. نشستن جلوی تلویزیون برای ساعت های طولانی یا کارکردن با کامپیوتر هیچ فرقی با هم ندارند و هر دو می توانند باعث ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و مرگ زودرس شوند. نتایج یک پژوهش روی 240 هزار نفر نشان می دهد کسانی که در روز، ساعت های طولانی روی مبل یا صندلی می نشینند از بقیه غمگین تر و بیمارتر هستند.


3- نداشتن آرامش و پیوسته تند نفس کشیدن


محققان معتقدند یوگا و مدیتیشن به شادی آدم ها کمک زیادی می کند. آن ها معتقدند آرامش و آرام نفس کشیدن و رها کردن مغز از روزمرگی ها بهترین غذای سلطان بدن است. وقتی مغز احساس رهایی و سلامت بکند، مطمئنا بدن سالم تر و روان شادتر می شود. 

وقتی صبح از خواب بیدار می شوید و بی امان و بدون توقف از مغزتان کار می کشید، باعث می شوید استرس و اضطراب مهمان هر روزه شما باشد. استراحت دادن به مغز و تنفس عمیق و آرام در روز به کاهش خشم و بهبود خواب کمک می کند. کسی که خوب بخوابد و کمتر خشمگین شود، آدم شادتر و سالم تری هم هست.

4- نداشتن اعتقاد دینی و ایمان

تحقیقات پزشکی نشان داده است که اثرات درمانی که دین و معنویت در بدن دارد کاملا انکارپذیر است. افراد باایمان و اعتقاد قوی کمتر دچار استرس و اضطراب و دل شوره و البته ناامیدی می شوند. مذهب باعث به وجودآمدن حس نوع دوستی و جامعه دوستی در فرد می شود. تحقیقات نشان داده است که همه ما به یک حس تعلق معنوی احتیاج داریم. اینکه به منبع بزرگ معنوی و ذات یگانه خدا متصل باشیم، از ترس و ناامیدی دور می شویم و همیشه به یک منبع بزرگ و بی پایان امیدواریم.

محققان معتقدند افراد دارای اعتقاد قوی و با ایمان از بقیه کسانی که خود را بدون دین معرفی می کنند، شادتر و سالم تر هستند. آن ها با ایمان قوی ای که دارند هر اندوه و غمی را گذرا و زودگذر می دانند و معتقدند پایان هر شب سیه، سپید است.

5- نادیده گرفتن توانایی ها و خلاقیت ها

محققان معتقدند پرداختن به خلاقیت ها باعث کاهش بیماری و تقویت سلامتی و تندرستی بدن می شود. مطالعات دانشکده بهداشت عمومی هاروارد «Harvard University» نشان داده است که هنر و خلاقیت باعث کاهش استرس و اضطراب و افزایش احساسات مثبت و پایین آوردن احتمال ابتلا به افسردگی می شود. مطالعه دیگری که در مجله «health» منتشر شده است، ثابت کرده که خلاقیت در بیماران مبتلا به ایدز، روند بهبود آن ها بهتر می کند؛ یعنی هرچه در زندگی ایده های بیشتری دارند، سلامتی شان هم بالاتر می رود. همچنین نقاشی کردن بیماری هایی که به افسردگی مبتلا هستند به روند بهبودی آن ها کمک زیادی می کند.

6- نشستن در خانه و هیچ جا نرفتن

سفر کردن به این معنی نیست که دور دنیا را بگردید یا با هواپیمای شخصی به جزیره اختصاصی تان بروید. گاهی سفر کردن یعنی گردش در دشت و دمن نزدیک خانه تان هم می شود. سفر و پیاده روی یک روزه در بیابان و جنگل و راه رفتن زیر نور آفتاب به بهبود اعتماد به نفس و کاهش ابتلا به بیماری های افسردگی و روانی کمک می کند. پیاده روی و کوهنوردی و ورزش در پارک به بهبود توانایی تعامل با دیگران، اعتماد به نفس و حتی کم کردن وزن و سلامتی و شادی هم کمک می کند.
 گفتیم کم کردن وزن؛ نشستن در خانه و نداشتن فعالیت باعث چاقی و اضافه وزن می شود. خود اضافه وزن باعث ناراحتی و غم و اندوه و البته خداحافظی با شادی می شود.

7- نپرداختن سهم زندگی اجتماعی

هر انسانی در زندگی اجتماعی سهمی دارد. زندگی پویا و فعال یعنی اینکه به عنوان یک فرد در جامعه بتوانی در زمانی که به تو نیاز دارند، کارت را انجام بدهی. زندگی با خوردن و خوابیدن و لباس خریدن و فیلم دیدن و بی اعتنا از کنار یکدیگر گذشتن هم می گذرد؛ اما زندگی وقتی شاد و سالم و معنی دار می شود که منفعلانه و هرچه پیش آید خوش آید، نشود. مثلا به جای خریدن یک لباس که خیلی هم به آن نیازی ندارید، می توانید یک وعده غذا برای چند بی خانمان درست کنید یا در مشارکت های بزرگ اجتماعی مثل خیریه ها و... شرکت کنید. 

آدم های شاد، آدم های بخشنده و فعال هستند و کسانی که سهمشان را در جامعه به خوبی می پردازند. پرداختن به خود و خود را دیدن در طولانی مدت باعث بیماری روانی و افسردگی و دوری هرچه بیشتر با شادی می شود.

8- ماندن در کاری که دوست ندارید

فعالیت در کاری که به آن هیچ علاقه ای ندارید، بلاهایی سر سلامت قلبتان می تواند بیاورد که باورتان نمی شود. «Karoshi» در ژاپن به معنی مرگ با کار زیاد و پراسترس است. اگر دلتان نمی خواهد «کاروشی» شوید و با حمله قلبی از دار فانی خداحافظی کنید، هرچه زودتر در مورد کار و شغلی که دارید، تجدیدنظر کنید.

تحقیقات نشان داده افرادی که کارشان را دوست دارند و در محل کار استرس کمتری از طرف رئیس و مسئول مستقیم و همکارانشان دریافت می کنند زندگی شادتر و البته بدن سالم تری دارند و البته کسانی که با رغبت کمتری به محل کار می روند و روزشان را با استرس می گذرانند، احتمال اینکه مرگ زودرسی هم داشته باشند، بیشتر است.

9- غذا خوردن تنهایی

«برایان وانسینک» استاد دانشگاه کرنل «Cornell University» معتقد است کسانی که همیشه تنها غذا می خورند، غمگین تر و مریض تر هستند. تحقیقات نشان داده زمانی که مردم به تنهایی غذا می خورند، کمتر به سالم بودن غذا فکر می کنند و بیشتر غذاهای سیرکننده و ناسالم می خورند. آن ها معتقدند آدم های تنها بیشتر به این فکر می کنند که غذایی بخورند تا سیر شوند و هیچ وقت به این موضوع فکر نمی کنند که غذایی بخورند که شاد و سالم شوند. 
عادت نخوردن صبحانه و ناهار و خوردن وعده های شام سنگین باعث به وجود آمدن بیماری های قلبی و عروقی و سکته های مغزی می شود. آدم های تنهاخور بیشتر شیرینی می خورند و بیشتر در معرض ابتلا به مرض قند هستند.

10- اعتقاد به اینکه شما لایق سلامتی، شادی و عشق نیستید

همه آدم ها سزاوار زندگی شاد و سالم هستند. محققان دانشگاه هیوستون «University of Houston»  آمریکا بعد از یک مطالعه ده ساله به این نتیجه رسیده اند که کسانی که در زندگی خود را سزاوار شادی و عشق می دانند از کسانی که این احساس را ندارند، سالم تر هستند. آدم های خود کم بین و بدون اعتماد به نفس همیشه خود را لایق چیزی که می توانند داشته باشند، نمی بینند. مثلا در هر شرایطی که هستند، می گویند ما لایق همین شرایط هستیم و برای بهبود وضعیت خود هیچ تلاشی نمی کنند.

محققان می گویند اگر شما در زندگی تان همیشه از قضاوت دیگران بترسید و به خودتان اعتماد نداشته باشید، هیچ وقت نمی توانید شرایطی را که لایق آن هستید، تجربه کنید. یک بار برای همیشه باید تصمیم بگیرید که شرایطی که در آن هستید، اگر بد است و راضی کننده نیست، هیچ وقت نباید ابدی و دائمی باشد. شما می توانید کنترل زندگی تان را در دست بگیرید و شرایط را عوض کنید. ماندن و سوختن باعث می شود ریسک بیماری های روانی و افسردگی بالا برود و البته شادی برای همیشه از زندگی تان رخت بر می بندد و می رود به جایی که ممکن است دیگر هیچ وقت دستتان به آن نرسد.

این کارها را در 30 سالگی انجام ندهید

معمولا سن ۲۰ سالگی و شور هیجان جوانی زمانی برای کشف خود و دنیای اطراف محسوب می شود. اما با ورود به ۳۰ سالگی ریسک پذیری افراد کاهش پیدا می کند و بیشتر به دنبال برنامه ریزی و ساخت آینده ای مطمئن می گردند. 

ازه سنی ۳۰ تا ۴۰ سالگی برای خیلی از افراد فاصله مهمی تلقی می شود. در این سن افراد به یک شغل پایدار رسیده اند و درگیر روابط عاطفی و احتمالا تشکیل خانواده می شوند. البته در بیشتر افراد این بازه سنی همراه با مسئولیت ها شغلی می شود و از خیلی کارهای دیگر نظیر خانواده و تفریح شخصی جا می مانند و در ادامه زندگی خود با حسرت به آن روز ها نگاه می کنند. در ادامه با ۸ فعالیتی آشنا می شوید که افراد موفق در دهه چهارم از زندگی خود انجام نداده اند.

۱. هدف خود را از دست نمی دهند

معمولا هر فرد با رفتن به دانشگاه و شروع تحصیلات کارشناسی، اهداف متعددی را برای خود ترسیم و بعد از فارغ التحصیلی سعی در پیگیری آن ها دارد. خیلی از این افراد نیز در رسیدن به هدف خود موفق می شوند و در سن ۳۰  سالگی به کار و ثروت خوبی دسترسی پیدا می کنند. اما تلاش ها نباید در این نقطه ختم شوند. هیچ وقت برای پیدا کردن هدف متوقف نشوید چرا که هدف نداشتن به معنای حرکت در دوری باطل در زندگی است.

2.  برای آینده پس انداز نمی کنند

اگر در ۲۰ سالگی به دنبال خرج کردن و خرید کالاهای لوکس و گران قیمت هستید اهمیتی ندارد. اما با بزرگ تر شدن باید به آینده هم فکر کرد و روحیه ای محافظه کارانه تر گرفت. احتمالا با بالا رفتن درآمد ماهیانه خود به سمت خریدهای بیشتر پیش خواهید رفت؛ این رفتار باعث می شود که کل سرمایه شما خرج شود و سرمایه گذاری برای آینده نداشته باشید.

3.  اهمیت بیش از اندازه به آینده نمی دهند

دوران بیست سالگی با تمام دیوانگی هایش خیلی زود تمام می شود و باید برای آینده برنامه ریزی کرد. هدف گذاری نکته ای مثبت است ولی هیچ فردی نمی تواند آینده  را پیش بینی کند. پس صبر کنید و به جایی اینکه مدام به خود استرس وارد کنید و رفتاری وسواس گونه نسبت به برنامه های خود داشته باشید، کمی از زندگی حال لذت ببرید .
4. زندگی شخصی خود را رها نمی کنند

مسلما با افزایش سن و به خصوص قرارگیری در سی و چند سالگی به کار وابسته تر خواهید شد و مسئولیت های شما در محیط کاری افزایش می یابد. اما افراد موفق خودشان را محصور در زندان کار نمی بینند و خانواده بخش مهمی از زندگی آن ها است. پس فقط کار نکنید! با بالا رفتن سن تشکیل خانواده و درگیری در یک رابطه عاطفی سخت تر از قبل خواهد شد.

5. خانواده خود را رها نمی کنند

پدر و مادر همواره حامی فرزندان خود هستند، چه این فرزندان موفق و چه ناموفق باشند. نباید فراموش کرد که خانواده  تان در کنار شما پیر خواهند شد و گرفتاری کاری مختص شما نیست. با مطالعه خیلی از افراد متوجه خواهید شد که یکی از حسرت های بزرگ زندگی  آن ها نبود پدر و مادر است. پس در کنار زندگی پرمشغله کاری خود با اولیای خود نیز مهربان تر باشید و اوقات بیشتری را به آن ها اختصاص دهید. شاید رمز موفقیت خیلی از افراد توجه آن ها به خانواده باشد.

6. بی توجهی به سلامت

افراد موفق به خوبی می دانند که کار کردن آن ها و ادامه راه موفقیت نیاز به بدنی سالم دارد. بنابراین به جای اینکه خود را درگیر کار کنند، در برنامه های روزانه  به ورزش و استراحت زمانی مناسب اختصاص می دهند و به دنبال تغذیه سالم می گردند.

7. برنامه ریزی نداشتن برای تشکیل خانواده

مسلما بچه دار شدن یکی از بزرگ ترین تصمیمات و متعاقبا یکی از بزرگ ترین اتفاقات زندگی هر فردی به حساب می آید. خیلی از افراد به دلیل کار و مسئولیت های زیادی که سر کار دارند ترجیح می دهند که بچه دار نشوند و شاید اصلا خانواده ای تشکیل ندهند. اما تا چه اندازه این تصمیم درست است؟

تجربه افراد موفق نشان می دهد که خیلی از این افراد برای خانواده و بچه دار شدن اصلا برنامه ریزی دقیقی نکرده بودند و حتی بعد از به دنیا آمدن فرزند کسب و کار به نسبت موفق تری داشتند. انگار فرزند به منبع الهام برای صاحبان کسب و کار تبدیل می شود.

۸. استراحت را از برنامه خود حذف نمی کنند

چون در ۲۰ سالگی قرار ندارید که نباید دست از تفریح برداشت. خیلی از افراد تمام زندگی خود را به دنبال هدف و پول بی وقفه دویده اند، اما با نگاه به پشت سر خود از نبود تفریح و شادمانی حسرت می خورند. بنابراین به جای آن که تمام وقت خود را صرف کار کنید کمی هم برای خود استراحت در نظر بگیرید؛ به سفر بروید و تجربه های جدید کسب کنید.