موفقیت در زندگی

مقالات جالب و بروز راجع به موفقیت در تمام ارکان زندگی

موفقیت در زندگی

مقالات جالب و بروز راجع به موفقیت در تمام ارکان زندگی

با پنج قدم خود را بهتر بشناسیم!

جیب این است که هیچ کس از ما به ما نزدیک تر نیست، ولى با این حال ما غالباً از خودمان دوریم و از خویشتن بیگانه ایم! این دورى در عین نزدیکى، و این بیگانگى در عین آشنایى از شگفتى هاى زندگى ما است، و در عین حال مشکل ترین مشکل ما.
امروز ما اطلاعات زیادى درباره کهکشان ها، منظومه ها، ستارگان آسمان، و ... داریم ولى عجبا که از شناخت خود غالباً عاجزیم. علماى اخلاق با راهنمایى هایى که از آیات و روایات اسلامى به دست آورده اند طرق مختلفى را پیشنهاد مى کنند، که با استفاده از آنها مى توان به اعماق وجود خویش راه یافت و مشکل خودشناسى را تا حد زیادى حل کرد. که عمدتاً پنج طریق زیر است:
   
1- مربّى و راهنماى هوشیار:
اگر انسان خود را در اختیار کسى قرار داد که راه تهذیب نفس را پیموده، بر خلق و خوى شیطانى خود پیروز شده، پیچ و خم این راه را به خوبى مى داند، و از درّه ها و پرتگاه ها، با خبر است؛ و در سایه لطف الهى و در پرتو نور ایمان تاریکى هاى او روشن شده، مى تواند از او کمک بگیرد تا وى را از عیوب خویش آگاه سازد.
اگر کسی آراسته به زیبایی های اخلاق نباشد و به اخلاق دعوت کند کسی به دعوتش پاسخ نخواهد داد.
حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه بزرگترین معلم اخلاق عملا به همه محسنات و مکارم اخلاقی آراسته بود حسنات اخلاقی او و پاکی اش به حدی بود که از اخلاق او تعبیر شده که خلق و خویش قرآن است. بله مربی و راهنمای نیکوی اخلاقی می بایست چنین آراسته به اخلاق باشد تا توانایی دستگیری از متعلمان را داشته باشد.
2- دوستان مخلص و صریح اللهجه:
پس هر کس مى‏خواهد بر عیب خود آگاه شود، باید دوستى را بجوید که‏ صمیمى، آگاه و متدیّن باشد، و از او بخواهد که مواظبش بوده و همه حالات و افعال او را از اخلاق، رفتار و معایب ظاهر و باطن ناپسند زیر نظر بگیرد و به او بازگو کند، و هر کس مایل است خود را اصلاح کند باید چنین کارى را بکند.
یکى از بزرگان مى‏گفت: خداوند بیامرزد آن کس را که عیب هاى مرا به صورت هدیه‏اى به من بازگو کند. بعضى از بزرگان از مردم کناره مى‏گرفتند، مى‏گفتند: چرا با مردم معاشرت نمى‏کنید؟ مى‏گفتند: چگونه با مردمى معاشرت کنیم که عیب هاى ما را مى‏پوشانند، به راستى دینداران سخت علاقه مند بودند که با هشدار دیگران از عیب هایشان آگاه شوند. امروز کار بر عکس شده، مردم زمان ما، هر کس عیبشان را بگوید بدترین مخلوقات در نزد آنهاست، و شاید این مطلب حاکى از سستى ایمان باشد. به راستى اخلاق بد چون عقرب ها و مارهاى گزنده‏اى هستند که اگر کسى بگوید زیر لباستان عقربى است باید از او ممنون باشیم‏. 
- دشمنان عیب جو:
بله دشمنان نیز می توانند زمینه ساز رشد و کمال باشند. هر دشمنى بالقوه ممکن است وسیله تکامل انسان شود و با استفاده از تضاد درونى مایه جهش گردد، همان گونه که شیطان مایه پرورش اولیاء اللّه و دوستان خاصّ خدا است، و با استقامت در برابر وسوسه هاى او هر زمان نیرومندتر و به خدا نزدیک تر مى شوند. این دشمنان سعى دارند کوچک ترین نقاط ضعف را بر ملا سازند، و بدون هیچ گونه اغماض هر عیبى را فاش کنند، و گاه چندین برابر جلوه دهند. منهاى این بزرگ نمایى و یا تهمت هاى ناروا که خوراک دشمنان بى منطق است، عیب جویی هاى آنها فرصت گران بهایى براى رهروان راه حق است. (جامعه سالم در پرتو اخلاق، آیة الله مکارم شیرازی دام ظله) و هر کس مى‏خواهد بر عیب هاى نفسانى خود آگاه شود، و قطع و یقین پیدا کند، از زبان دشمنانش بگوید، که: «در چشمان ناراضى، بدی ها رو مى‏نمایند.» و شاید انسان از دشمن پرکینه‏اى که عیب هایش را بازگو مى‏کند بیش از دوست چاپلوسى که تعریف و ثناى او را مى‏گوید و عیب هایش را پنهان مى‏دارد فایده مى‏برد
 
4- مقایسه با دیگران:
امام علیه‏السلام، تمام راه و روش هایى را که براى ادب و آراستگى و تربیت جامعه ممکن است به وجود آید، 1400 سال پیش از این، در یک جمله‏ى کوتاه و بسیار عمیق و پر معنى، خلاصه فرموده‏اند و آن این است که: اگر مى‏خواهى مودب و آراسته و داراى اخلاق نیکو باشى، لازم نیست که راه هاى دشوارى را طى کنى. بلکه فقط کافى است هر کارى که دیگرى انجام داد  و تو متوجه شدى که کار زشت و ناپسندى کرده است، خودت آن کار را انجام ندهى. به این ترتیب تو تمام کارهاى زشت و ناپسندى را که ممکن است کسى انجام دهد، از وجود خودت دور خواهى کرد، و در نتیجه مبدل به شخصى خواهى شد که هیچ گونه زشتى و ناپسندى، در وجودش پیدا نمى‏شود. به راستى آیا، براى رسیدن به ادب و آراستگى و اخلاق نیکوى انسانى دستورى از این ساده‏ تر و موثرتر پیدا مى‏شود؟
5- تخلیه ذهن:
چنان که افکار مثبت و عالى آدمى را به سوى اعمال ثمر بخش سوق مى دهد، افکار پلید نیز شخص را به آلودگى و ناپاکى مى کشاند... چرا که، انسان موجودى است فکور، فکر مى کند و سپس افکار خویش را به مرحله اجرا در مى آورد. وقتى فکرِ ناروا، مانند علف هرزه جاى خود را در اعماق درون شخص باز کرد، افکار مثبت و خوب را که به مثابه گل هاى زیباست، به تدریج از میان مى برد و جاى آن ها را اشغال مى نماید، و او تحت تاثیر همین پندارهاى شیطانى، براى انجام کارهاى ناپسند که دل را سیاه و زندگى را تباه مى کنند، آماده مى شود.
براى سعادتمند شدن، روحى آرام و دلى پاک لازم است، و اگر دریچه روح به روى افکار زشت بسته شود، در عرصه روح، جا براى جولان اندیشه هاى نیک باز مى شود. باید انسان آب را از سرچشمه ببندد و افکار ناروا را به دل راه ندهد و به علاوه خود را به فکرکردن درباره امور ارزشمند و ثمر دهنده عادت دهد.

پارچه مبلی

مرکز تخصصی رویه کوبی و تعمیرات مبل آرمین با دو دهه فعالیت مستمر آماده ارائه خدمات زیر به همشهریان عزیز در کلیه مناطق تهران بزرگ میباشد. هدف ما جلب رضایت مشتریان عزیز با ارائه برترین کیفیت خدمات و برآورد مناسب ترین هزینه تعمیرات مبل است.

مشاوره و ارسال تصاویر مبل از طریق وایبر ، لاین و واتس آپ : 09129171740