علم از این استرتژی حمایت میکند. در آخرین دستاورد پروفسور روی باوممایستر (Roy Baumeister)، استاد دانشگاه فلوریدا، میبینیم که اراده مثل عضلهای است که اگر زیاد مورد استفاده قرار گیرد دچار خستگی میشود. به همان اندازه که افراد هنگام عصر احتمال بیشتری برای شکستن رژیمهای غذایی خود دارند، کنترل نفس و ضعف تصمیمگیری هم در آخر روز ضعیفتر میشود. از طرف دیگر، صبحهای زود قدرت اراده بالاتر بوده، افراد خوشبینتر بوده و برای مقابله با کارهای چالشانگیز آمادگی بیشتری دارند.
دوست دارید بدانید که کارفرمایان و مدیران بزرگ درست بعد از بیدار شدن از خواب چه میکنند؟ در زیر به ۱۲ مورد از فعالیتهای صبحگاهی آنها اشاره میکنیم.
افراد موفق میدانند که زمان یکی از باارزشترین داراییهای انسان است. و بااینکه بیشتر وقت آنها وقتی به سر کار میرسند، با تلفنها، میتینگها و بحرانهای ناگهانی سپری میشود، ساعتهای ابتدای روز دیگر تحت کنترل خودشان است. به همین دلیل است که خیلی از آنها قبل از طلوع خورشید بیدار میشوند و تا میتوانند این زمانی که در کنترل خودشان است را طولانیتر میکنند.
در تحقیقی که روی ۲۰ مدیر انجام گرفت، ۹۰ درصد از آنها عنوان کردند که قبل از ۶ صبح از خواب بیدار میشوند. بعنوان مثال، ایندرا نویی مدیر PepsiCo صبحها ساعت ۴ از خواب بیدار میشود و هیچوقت دیرتر از ساعت ۷ صبح سر کار نمیرسد. نکته مهم اینکه آنهایی میتوانند روزهای کارامدتری داشته باشند که زودتر بیدار شوند.
مهمترین فعالیت صبحگاهی افراد قدرتمند ورزش است، چه ورزش کردن در خانه و چه رفتن به باشگاه ورزشی. اورسلا برنز، مدیرعامل Xerox، یک ورزش یک ساعته برای خود تنظیم میکند که ساعت ۶ صبح شروع میشود. از طرف دیگر استیو مورفی مدیرعامل Christies از صبحهای خود برای تمرینات یوگا استفاده میکند.
باید بدانید که این افراد، افرادی بسیار پرمشغله هستند، پس اگر برای ورزش کردن وقت میگذارند به این معنی است که خیلی مهم است. جدا از اینکه ورزش کردن در صبح باعث میشود عصرها برای این کار وقت کم نیاورید، یک ورزش صبحگاهی به کاهش استرس روز هم کمک کرده، با تاثیر رژیمهای غذایی پرکالری و چربی مقابله کرده و کیفیت خواب را هم تقویت میکند.
ساعات آرام صبح زمانی ایدآل برای تمرکز بر روی پروژههای مهم کاری هستند، بدون اینکه کسی حواسشان را پرت کند. گذراندن این وقت در ابتدای روز باعث میشود قبل از اینکه دیگران (بچهها، کارمندان یا رئیس) توجه و تمرکزتان را برهم بزنند، با تمرکز حواس بیشتر کار کنید.
دبی مویسیچین، که استراتژیست تجاری است و در روز باید با میتینگها و تماسهای پشت سر هم دست و پنجه نرم کند، میگوید با این وضعیت قادر نبوده است هیچ کار مفیدی را پیش ببرد و به همین دلیل صبحهای زود خود را برای رسیدگی به پروژههای خود اختصاص داده است و هر روز خود را روی یک پروژه مهم میگذراند.
وقتی کل روز مجبور باشید در جلسات مختلف کاری شرکت کنید و شب که به خانه میآیید با وجود خستگی و گرسنگی تازه باید ببینید که برای شام باید چه کنید، نوشتن رمان یا انجام یک کار هنری خیلی دور از ذهن به نظر میرسد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد موفق، ساعات ابتدایی روز خود را برای کار کردن روی پروژههای شخصی خود، کارهایی که دوست دارند و از انجام آن لذت میبرند، استفاده میکنند.
شارلوت واکر، معلم تاریخ، میگوید که ساعات بین ۶ تا ۹ صبح خود را روی نوشتن کتابی درمورد سیاستهای مذهبی غرب افریقا میگذراند. قبل از اینکه با مسئولیتهای تدریس روزانه مشغول شود، فرصت دارد که مقالات مختلف را مطالعه کرده و چندین صفحه به کتاب خود اضافه کند.
خیلیها ممکن است شام را از برنامه غذاییشان حذف کرده باشند و به همین دلیل افراد موفق از صبحها برای وقت گذراندن با خانواده، چه با خواندن داستان برای فرزندانشان باشد یا کمک به درست کردن یک صبحانه عالی، میگذرانند.
جودی روزنتال، برنامهریز مالی در نیویورک، صبحها بهترین وقتی است که با دخترش میگذراند. در این زمان به او کمک میکند لباسش را بپوشد، تختش را مرتب کند، و خیلی وقتها هم با هم نقاشی میکشند. بعد با هم صبحانه را آماده کرده و مینشینند و موقع خوردن صبحانه با هم گپ میزنند. برای او این ۴۵ دقیقه صبحگاهی ارزشمندترین ساعات روز هستند
افراد موفق بخاطر اینکه شبها بخاطر مشغله آن روز حسابی خسته هستند و وقت زیادی هم باید صرف آمادهسازی شام و دیدن تلویزیون کنند، ارتباط با همسرانشان را برای صبح میگذارند.
چه چیزی بهتر از یک رابطهجنسی بعد از بیدار شدن میتواند به شما برای کل روز انرژی دهد؟ از این گذشته، داشتن ارتباط جنسی منظم شما را باهوشتر کرده، درآمدتان را بالاتر برده و کالریسوزی هم میکند.
خیلی از افراد موفق حتی اگر ارتباط جنسی هم با همسرشان برقرار نکنند، صبحها برای حرف زدن با آنها وقت میگذارند. بعنوان مثال، مدیرعامل BlackRock هر روز صبح با همسرش به پیادهروی رفته و از این زمان برای صحبت کردن با هم درمورد زندگی، مسائل مالی، امور خانه و برنامههای هفته پیش رو استفاده میکنند.
مخصوصاً اگر بخواهید شام را به خانه برگردید، صبحها وقتی عالی برای وقت ملاقات است. علاوهبراین، گذاشتن این قرار ملاقاتها برای صبحانه بسیار بهتر از ناهارهای پرمشغله است.
کریستوفر کالوین، وکیل پایه یک نیویورکی، چهارشنبههای خود را به این مسئله اختصاص داده است و روزهای دیگر به پیادهروی میرود.
آدمهای موفق همانقدر که از خودشان انتظار دارند از دیگران هم انتظار دارند. به همین دلیل قطع ارتباط با برنامه کاری روزانهشان و آرام کردن ذهنشان کار بسیار سختی است. آنها قبل از اینکه از خانه بیرون بروند، خودشان را وقف یک تمرین معنوی مثل مدیتیشن یا نماز میکنند تا بتوانند خودشان را برای مشغلههای آن روز متمرکز کنند.
مانیشا تاکور، مدیر شرکت MoneyZen wealth Management، برای پاک کردن ذهن خود از مدیتیشن استفاده میکند. او دو جلسه ۲۰ دقیقهای در روز را صرف اینکار میکند، یکی قبل از صبحانه و دیگری شبها قبل از خواب. او در این تمرین بر روی تنفس خود تمرکز کرده و شعاری را در ذهن خود تکرار میکند.
ابراز قدرشناسی یک راه خوب دیگر برای متمرکز کردن خودتان و ایجاد دیدگاهی عالی برای خود قبل از رفتن به محلکار است. نوشتن آدمها، مکانها و فرصتهایی که برای آن شکرگزار هستید، فقط چند دقیقه از وقتتان را میگیرد اما تغییری فوقالعاده در رویکرد شما نسبت به زندگی ایجاد میکند.
وندی کای، دکتر داروشناس، میگوید که زمانی از صبحهای خود را صرف ابراز قدرشناسی، درخواست راهنمایی و الهام گرفتن میکند. بعد وقتی سر کار میرسد، دیدی شفاف پیدا کرده است.
برنامهریزی از قبل برای روز، هفته یا ماه ابزار مدیریت زمانی بسیار عالی است که باعث میشود روال امور از دستتان خارج نشود. استفاده از صبحها برای فکر کردن از بالا به زندگیتان به شما کمک میکند بتوانید اولویتبندیتان را راحتتر انجام داده و خط سیر زندگیتان را مشخص کنید.
کریستین گالیب، مدیر بانک هر روز ساعت ۵ صبح از خواب بیدار میشود. در روزهای هفته اول ورزش میکند، کمی کتاب میخواند و بعد قبل از درست کردن صبحانه کارهای آن روزش را مرور میکند. او میگوید این برنامهریزی صبحگاهی باعث میشود کنترل بهتری روی روز خود داشته باشد.
بااینکه متخصصین مدیریت زمان اعتقاد دارند تا میتوانید باید چک کردن ایمیل را کنار بگذارید، اما خیلی از افراد موفق روزشان را با چک کردن ایمیلهایشان شروع میکنند. خیلی سریع صندوق ایمیلهای رسیدهشان را نگاه میکنند تا ببینند ایمیل مهمی دریافت کردهاند که نیاز به پاسخ فوری داشته باشد یا خیر و ایمیلهای مهمی که نیاز به باز بودن فکر دارد را در آن زمان میفرستند.
بعنوان مثال، گرتچن رابین، نویسنده کتاب “The Happiness Project”، هر روز ساعت ۶ از خواب بیدار میشود، درحالیکه خانوادهاش ساعت ۷ از خواب بیدار میشوند. او از این یک ساعت برای چک کردن ایمیلهایش، برنامهریزی برای آن روز و خواندن روزنامه و سایتهای خبری استفاده میکند. انجام این کارها در ساعات ابتدای روز به او امکان میدهد بهتر تمرکز کند و بتواند بهتر از پس کارهای سختتر آن روز برآید.
افراد موفق، چه از طریق خواندن روزنامه باشد و چه چک کردن وبلاگها و سایتهای خبری، عادت دارند قبل از صبحانه از اخبار روز مطلع شوند.
بعنوان مثال، ریاست کمپانی GE، جف ایملت، روزش را با کمی دویدن شروع کرده و بعد کمی روزنامه خوانده و VNBC تماشا میکند. دیوید راشف رئیس Virgin America هم از صبحهای خود برای گوش دادن به خبر ورزشی و خواندن روزنامه استفاده میکند.
این باعث میشود که وقتی سر کار رسیدند، خیلی خوب از اتفاقاتی که در جهان میگذرد مطلع باشند.
چرا بعضی افراد از بقیه موفق تر هستند؟ چرا بعضی افراد احساس موفق بودن می کنند و بعضی دیگر حس می کنند غرق در روزمرگی کاری شده اند؟ جواب در واژگان آنها نهفته است. درست است که واژگانی که شما بکار می برید به شدت به حالت روحی شما و دید شما به زندگی شخصی و حرفه ای بستگی دارد. در اینجا در مورد جملاتی صحبت می کنیم که افراد موفق هرگز در صحبت هایشان نمی گویند و دلایل آنها را نیز شرح می دهیم :
جمله "این کار شدنی نیست" اصلاً در ذهن آنها وجود ندارد. افراد موفق می دانند که همیشه یک راه حل برای هر مشکلی وجود دارد. گاهی باید خلاق باشید، ولی اصلاً چنین چیزی وجود ندارد که کاری غیرممکن باشد. و وقتی یک هدف آنقدر بزرگ است که رسیدن به آن دشوار به نظر می رسد، آنها هدف را به تکه های کوچکتر تقسیم می کنند. آنها می دانند که با گام های کوچک می توان به قله بلندترین کوه ها دست پیدا کرد .
علاقه و اشتیاق در خون افراد موفق است. شما هیچ وقت نمی شنوید که افراد مبتکر بگویند "من از شغلم متنفرم!" یا "برام مهم نیست!" اگر شما اشتیاق و علاقه نداشته باشید هرگز نمی توانید بر مشکلات غلبه کنید و برای پیشرفت ریسک بپذیرید، ابتکار به خرج دهید و کسب و کار خود را گسترش دهید .
افراد باهوش می دانند که چیزی به نام "سوال احمقانه" وجود ندارد. آنها می دانند که به محض اینکه جلوی کنجکاوی گرفته شود و دیگر سوالی پرسیده نشود، ابداع و نوآوری بنیادی پایان می یابد. بعضی از متمایزترین و منحصر بفرد ترین رهبران مانند استیو جابز و جیمز دایسون تیم های خود را تشویق می کردند که دائماً نحوه انجام کارها را زیر سوال ببرند و دانش قراردادی را به چالش بکشند. سوالات محبوب آنها این سه سوال بودند: "چرا؟" "چرا نه؟" "چه می شد اگر؟ "
در هر کسب و کاری به خصوص در کسب و کارهای رو به رشد ، چندین و چند نفر باید چندین و چند کلاه به سر بگذارند. از آن مهمتر افرادی که داوطلبانه فاصله ها را شناسایی می کنند و خودشان این فواصل را پر می کنند اغلب آنهایی هستند که بیشتر شناخته می شوند و مسئولیت ها و تیم های خود را گسترش می دهند و در نهایت چیزی واقعاً شگفت انگیز می سازند. ولی جمله "این کار من نیست که انجامش بدم" جمله ای نیست که آنها بگویند . من فکر نمی کنم درست باشه که نحوه انجام کارها رو تغییر بدیم
افراد موفق همیشه نحوه انجام کارها را به چالش می کشند. آنها روش های بهتر، سریعتر و مؤثرتر برای انجام وظایف و اجرای استراتژی های درست می یابند . آنها خودشان را به سمت حوزه هایی هل می دهند که شاید برایشان راحت نباشد، ولی در آن حوزه ها می توانند به رشد و ترقی ادامه دهند و به تیم های خود کمک کنند تا روی خط پیشرفت بمانند. آنها درک می کنند که این تغییر لازم و ضروری است و اینکه راحت و آسوده به مسیر قبلی ادامه دهند، آنها را به موفقیت ماندگار نمی رساند .
برای آنکه فردی واقعاً موفق شود، باید از تجربه های جدید، ایده های نو و چشم اندازهای جدید استقبال کند. فرد همیشه باید نسبت به بازخورد و نظرات دیگران روی باز نشان دهد. افرادی که دائماً نسبت به بازخورد روی باز نشان می دهند نه تنها از سوی تیم ها و همکاران خود مورد احترام قرار می گیرند، بلکه شانس ارزشمندی برای نگاه کردن به خودشان از دیدگاه دیگران می یابند. هیچیک از ما کامل نیستیم و همیشه می توانیم از بازخوردهایی که می گیریم استفاده کنیم و رشد کنیم. در پایان روز باید خودتان باشید و شاید چیزهایی در شما وجود داشته باشد که بخواهید آنها را عوض کنید .
شکست بخشی از کسب و کار است. جیمز دایسون قبل از آنکه جاروبرقی بدون کیسه معروفش را اختراع کند، 5126 بار شکست خورد. توماس ادیسون قبل از اختراع لامپ 10000 بار شکست خورد. برای آنها شکست فقط پله محکم دیگری برای نزدیک شدن به هدف بود و راهنمایی ضروری دیگری بود تا بدانند که چه کاری را نباید انجام دهند. افراد موفق از شکست خوردن نمی ترسند. آنها می دانند که وقتی شکست می خورند فقط مسئله زمان مطرح است و این مانع از آن نمی شود که آنها دست از ابتکار و امتحان کردن چیزهای جدید بردارند .
چیزی به نام مرد خودساخته وجود ندارد. پشت هر فرد موفقی یک تیم باهوش وجود دارد. موفقیت یک ورزش تیمی است. درست کردن یک تیم عالی بدان معناست که شما اعتراف کنید که همه چیز را نمی دانید و از افرادی کمک بگیرید تا حفره های خالی دانش، تجربه و دیدگاه شما را پر کنند و به آنها اعتماد کنید تا به شما در ساختن چیزی فوق العاده کمک کنند .
افرادی که در زندگی خود به بیشترین موفقیت دست می یابند هرگز در موقعیت های مهم راه آسان را نمی روند. آنها علاقه، پشتکار و جسارت شکل دادن به مسیری جدید را دارند. اول شدن و فتح مسیرهای نو هرگز آسان نبوده است. و گاهی شما باید از اشتباهات و موفقیت های دیگران درس بگیرید تا به شکل دهی به مسیر خودتان کمک کنید. ولی در پایان روز وقتی آن لحظه مهم و حیاتی می رسد که باید سرنوشت خود را بسازید، افراد موفق هرگز آسان ترین راه را انتخاب نمی کنند .
بسیاری از افراد به اشتباه تصور می کنند محبوب بودن یک نعمت خدادادی است که بعضی از افراد در بدو تولد این نعمت را دارا هستند. داشتن یک چهره خوب، بااستعداد بودن یا ثروت نمی تواند دلیل محبوب بودن یک فرد باشد. در دنیای واقعیت دوست داشتنی بودن کاملا تحت کنترل شماست و تا اندازه ای به هوش هیجانی تان ارتباط پیدا می کنید. در ادامه عوامل محبوب بودن را بررسی می کنیم.
یکی از بزرگ ترین اشتباهاتی که مانع محبوب شدن شما می شود نداشتن توجه کافی به صحبت های مخاطبتان است. اغلب افراد گاهی در طول یک گفت وگو به کلماتی که قرار است بعد از گوینده به زبان بیاورند فکر می کنند و همین موضوع تمرکز آنها را برای دریافت شنیده ها از بین می برد. برای بهتر گوش دادن صحبت های مخاطبتان از او سوال بپرسید. سوال پرسیدن نشان می دهد که شما به جزییات گفته های فرد مقابلتان توجه کرده اید و مطمئن باشید این کار محبوبیت شما را دوچندان خواهدکرد.
اگر در حال صحبت کردن با فردی باشید و بین صحبت هایتان، او هرازگاهی به کنترل پیام ها و تماس های ورودی اش بپردازد، چه حسی پیدا می کنید؟ بدون تردید چندان دل خوشی از فرد مقابلتان نخواهید داشت. برای محبوب بودن سعی کنید در مواقعی گوشی همراهتان را کنار بگذارید و به آدم ها توجه کنید. این کار به تدریج محبوبیتتان را افزایش خواهدداد.
در محیط کار یا در مکان های مختلف تحت تاثیر دیدگاه ها و نظرات مختلفی هستید. گاهی داستان هایی را از زبان دیگر افراد در مورد افراد مختلف می شنوید. در این شرایط سعی نکنید در مورد هرچیزی قضاوت کنید. گاهی ذهنتان را باز و رها کنید تا از نظرات و دیدگاه های دیگر افراد نیز مطلع شوید. این کار جهان بینی تان را وسعت خواهدداد. علاوه بر این وقتی در جریان موضوعی قرار می گیرید سعی کنید از دیدگاه دیگران نیز به آن موضوع نگاه کنید و به اصطلاح خودتان را جای دیگران بگذارید. آدم ها از کسانی که مدام در حال عیب جویی و انتقاد دیگران هستند چندان خوششان نمی آید. برای محبوب بودن سعی کنید کمی ذهنتان را باز کنید و دنیای افراد دیگر را نیز ببینید.
اگر دنبال مهم جلوه دادن خودتان باشید و مدام در مورد موفقیت ها و امور زندگی تان با دیگران صحبت کنید تا به آنها بفهمانید که شخص مهمی هستید، تقریبا می توان گفت تلاشتان بی نتیجه است. چون آدم ها از کسانی که دنبال مهم جلوه دادن خود و فعالیتشان هستند بیزارند. برای دوست داشتنی بودن نباید دنبال ژستی پرابهت یا عنوانی بزرگ بود. همین که بتوانید دوستانه با افراد مختلف ارتباط برقرار کنید شانس محبوب بودنتان را افزایش داده اید. اگر به واسطه یک موفقیت به جایگاه خوب رسیده اید از کسانی که باعث موفقیتتان شده اند یاد کنید. این کار شاید تکراری و کلیشه ای به نظر برسد اما در جذب افراد به سمت شما تاثیر بسیاری خواهدداشت. همیشه قدردان زحمات دیگران باشید.
تحقیقات نشان می دهد وقتی شما نام افراد را در ذهنتان به خاطر می سپارید تاثیر زیادی در توجه آنها به سمت خودتان خواهید داشت. در اولین دیدار حتما نام افراد را بپرسید و هنگام صحبت آنها را با آن نام صدا کنید. اگر کمی فراموشکار هستید نام افراد را در یک کاغذ یادداشت کنید تا در زمان مشخص به آن رجوع کنید.
علاوه بر اینکه هنگام صحبت لبخند به لب دارید از حرکات مناسب بدن نیز بهره ببرید، اما مراقب باشید خیلی سریع با افراد ناآشنا صمیمی نشوید چون این کار آنها را از شما دور خواهدکرد. مخصوصا اگر در همان دیدار اول در مورد رازهای زندگی تان صحبت کنید، باید به طور کلی دور محبوب شدنتان یک خط قرمز بکشید.
چگونه است که این افراد هرگاه با تحولات مهمی مانند شرایط بد مالی، مرگ، طلاق، مشکلات جسمی و از دست دادن شغل روبهرو میشوند، هرگز خود را نمیبازند و همچنان میتوانند نسبت به آینده و اینکه اوضاع شان روبهراه خواهد شد، خوشبین باشند. در حالی که برخی دیگر در این مواقع چنان وحشتزده میشوند که نمیتوانند کاری از پیش ببرند؟
هرگاه در زندگی شرایطی پیش میآید که مجبور میشویم با بحرانی دست و پنجه نرم کنیم، هرگز به این موضوع فکر نمیکنیم که اگر امروز در برابر مشکلات، واکنشهای مناسب از خود نشان دهیم، فردای سرشار از اعتماد به نفسی خواهیم داشت و تبدیل به فردی قویتر میشویم. این مطلب در مورد بحرانهای زندگی و روشهای برخورد با آن است.این موارد را هنگام بحرانها به خود مرور کنید:
هربار که به اخبار گوش میدهیم، خبرهای زیادی در مورد کسانی که دچار بحرانی شدهاند، میشنویم. البته از آنجا که قربانیان این حوادث را نمیشناسیم، چندان تحت تاثیر قرارنمی گیریم. زندگی ما انسانها، پر از حوادثی مانند تصادف، آتشسوزی، توفان، سونامی، دزدی از بانک، آزار کودکان و جرایم مختلف است و البته جای شکرش باقی است که تمام این حوادث برای همه ما در یک زمان رخ نمیدهد. اما با نگاهی به این اخبار متوجه میشویم که رخداد حوادث پریشانکننده، همیشگی است و هرجایی اتفاق میافتد. پس باید بدانیم که هر لحظه ممکن است خود ما یکی از قربانیان باشیم.
بحرانها بخشی از زندگی هستند و اگرچه قرار نیست همیشگی باشند باید آنها را بپذیرید تا بتوانید خود را برای مقابله با آنها به طور مناسبی مجهز کنید.
همانطور که بیماری، فقیر و غنی، بزرگ و کوچک نمیشناسد، بحرانهای زندگی نیز همین طور هستند و در تمام مراحل زندگی مان از کودکی تا بزرگسالی ممکن است وجود داشته باشند و هرکس نسبت به شرایط خود بحران را سخت و دردناک تجربه میکند. مثلا دعوت نشدن به یک مهمانی برای یک نوجوان میتواند همانقدر دردناک باشد که یک مرد میانسال حرفهاش را از دست بدهد. مقدار درک اضطراب و صدمات روحی بر اساس عوامل بسیاری مانند سن، جنسیت، شخصیت، سطح تحصیلی، روابط خانوادگی، شبکه دوستان، سلامت عاطفی و بلوغ معنوی سنجیده میشود. هر قدر به بلوغ فکری بیشتری رسیده باشید، بهتر میتوانید بحرانهای زندگیتان را از سر بگذرانید. فراموش نکنیم که زندگی رشد کردن است و گاه بحرانها رشد روحی و فکری تان را سرعت میبخشند. اگر بحرانها را به عنوان بخشی از زندگی بپذیرید، میتوانید با درست اندیشیدن، پایان خوبی برایشان رقم بزنید. پس از گذراندن هر بحران، دیدتان نسبت به دنیا عمیق تر شده و از این پرسش «چرا من ؟» به «چرا من نه ؟» میرسید. دیدن دنیا و مشکلاتش با نگاه واقع گرایانه شما را از هر چالشی موفق بیرون میآورد.
گاهی اوقات وقتی دچار بحرانی میشوید، به دنبال علت آن هستید. اما برخی بحرانها مانند از دست دادن عزیزی یا بلایای طبیعی، خارج از کنترل و اراده افراد است و نمیتوان جلوی این نوع رویدادها را گرفت و حتی دلیل خاصی برایشان آورد. اما برای گذراندن این بحرانها باید یاد بگیرید در برابرشان واکنشهای مناسبی اتخاذ کنید. هرگز نباید ذهن خود را با گفتن عباراتی مانند اینکه «اگر اینطور نمیشد ...» مشغول کنید تا تفکر و ذهنتان مجال اندیشیدن به راهحلهای مناسب برای رسیدن به وضعیت مطلوب بیابد.
حوادث مهم، شخصیت و رازهای پنهان وجودتان را فورا هویدا میکنند. اینکه شما در مورد زندگی، پول، عشق، خانواده، صداقت، شهامت، امید، ایمان و هرچیز دیگر چگونه میاندیشید و همیشه این احتمال وجود دارد که باورها و افکارتان در لحظات بحرانی زندگی دچار لغزش شوند. زمانی هم بحرانها ممکن است دقیقا چیزی را که از آن وحشت دارید، هدف بگیرند و این مساله وضعیتتان را حادتر کند.
در این دوران معمولا پی به هویت واقعی خودتان میبرید. بهتر است با کمک مشاوران و متخصصان و حتی نوشتن خاطراتتان با مشکلات رو بهرو شوید و اگرچه کار ساده و سهلی نخواهد بود اما بدون تردید میتوانید راهحلی برای گذر از وضعیت بدتان بیابید و از بحران زندگیتان جان سالم بدر ببرید. چه بسا در آینده بتوانید رخدادهای بد زندگیتان را بهتر کنترل کرده و زودتر از شرشان خلاص شوید. به این ترتیب ایمان به قدرت روحی خود، جای ترس را میگیرد.
اولین قانون برخورد با یک بحران، بدتر نکردن وضعیت است. گاهی اوقات دیگران، حتی دوستان و عزیزان بدون اینکه متوجه باشند، نصایح بدی برای عبور از بحران ارائه میدهند. علت این مساله این است که بیشتر مواقع آنها تجربه دردناکی در زندگی نداشتهاند و نگاهشان به دنیا بسیار سادهلوحانه است. از نصایح این افراد تا جایی که میتوانید دوری کنید. در مقابل با کسانی که در گذشته درد و رنجهایی را از سر گذراندهاند و اکنون با تجربههای گرانبهای زندگی شان، روزگار میگذرانند همکلام شوید. به این ترتیب میتوانید از بینش عمیق آنها نسبت به زندگی بهرهمند و زودتر از شرایط بدتان خلاص شوید.
وقتی دچار فاجعهای شدهاید و همزمان با آن، بحرانی در داخل کشور یا جهان، زندگیتان را تحتتاثیر قرار داده، ممکن است بیشتر احساس درماندگی کنید. ما انسان ها، فقط با مقدار مشخصی از اضطراب و بحران میتوانیم کنار بیاییم و اگر قرار باشد روی تمام مشکلات جامعه، همزمان با مشکلات خود متمرکز شویم بسرعت از پای درمیآییم. بهتر است انرژیتان را صرف مشکلات مربوط به زندگیتان کنید و تنها به اخباری که روی وضعیتتان تاثیری مستقیم دارد، توجه نشان دهید. باید بیاموزید انرژی عاطفیتان را عاقلانه مدیریت کنید و به جای اینکه نگران تمام مسائل جامعه و دنیا باشید، بحران زندگی خود را کنترل کنید. هرقدر روی زندگیتان متمرکزتر بمانید، قدرت بیشتری مییابید و حتی میتوانید به اطرافیانتان نیز کمک کنید.
بحرانها ممکن است از شما فردی بد اخلاق یا برعکس بهتر بسازد. همه ما میدانیم چالشهای سخت زندگی ممکن است افراد را مستعد نگرانی، اضطراب، افسردگی، ترس، تردید، رنجش، نفرت و تلخی کنند. اما به چیزی که کمتر توجه نشان میدهیم، این است که هر بحران و چالشی در زندگی میتواند انسان را به سمت زندگی منظمتر و متمرکزتر هدایت کند. اگر هنگام برخورد با یک بحران، به جای آه و ناله و نق زدن و گفتن اینکه زندگی بسیار غیرمنصفانه است، سعی کنید شرایط را کنترل کرده و واکنشهای مناسبی نشان دهید، به مرور زندگیتان را تحت تسلط خود درآورده و منظمتر میشوید و در نهایت اعتماد به نفس و قدرت روحی خود را افزایش میدهید. از آزمونهای زندگی نهراسید و در برابرشان ایستادگی به خرج دهید.
شما میتوانید مدل موی تان را که بد از آب درآمده، به تنهایی تحمل کنید اما برای تحمل درد و رنج ناشی از بیماری سرطان عزیزتان به حمایت دیگران نیاز دارید. بیشتر مواقع برای عبور از یک بحران، علاوه بر مهارتهای زندگی به وجود دیگران نیاز است. بنابراین بهتر است مشاورهای خوب و مددکارهای اجتماعی لایق محل زندگیتان را بشناسید و در مواقع لزوم از آنها کمک بگیرید.
همانطور که خوشیها پایدار نیستند، بدیها نیز میگذرند. هرگاه به این مساله که «امروز» تمام شدنی است و به زودی به «دیروز» تبدیل میشود، توجه کنید، متوجه میشوید که بحرانها هم گذرا خواهند بود و در نهایت درد ناشی از آنها تمام میشوند. با این فکر ذهنتان پریشان نخواهد شد و میتوانید با آرامش به حل مشکلاتتان بپردازید.
برای ان که بازاریابی تحت وب داشته باشید، حتما نیاز به داشتن دکترای بازاریابی ندارید. حتی لازم نیست قبل از ان تئوری های مختلف بازارهای گوناگون را بر اساس فلسفه های مختلف داشنمندان این رشته بدانید. شاید یکی از دلایل گشترش علاقمندی افراد به چنین رفتار اقتصادی در وب، سهولت در استفاده و به کار گیری این نوع بازاریابی می باشد که نه هزینه بر است و نه نیاز به دانش و تخصص بالا دارد. هنگامی که با مردم بصورت رو در رو صحبت می کنید برای اینکه مورد تائید واقع شوید، مدت زمان زیادی طول می کشد تا حرفها، محصولات و قفسه اجناس را آماده کنید. اما پشت کامپیوتر کسی اهمیت نمی دهد. شما می توانید هزاران ویترین الکترونیکی (صفحات وب ) را در عرض مدت کوتاهی مشاهده و بررسی کنید. بدون ان که هزینه ای پرداخت کنید!پس ان بازاریابی وبی موفق است، که با کم ترین هزینه و فهم برترین روش های جست و جو و ارتباطات در اینترنت، به هدف نزدیک شود. ساده گی و ساده بودن، یک اصل و برگ برنده است.
صفحه نیازمندی های روزنامه ها، هر روز شاهد اگهی های بلند و بالایی است که شرکتهای مختلف برای جذب بازاریاب خانم و اقا با تحصیلات مختلف ارائه می کنند. اگر اندکی به صورت اجرایی در کار بازاریابی سنتی فعالیت کرده باشید متوجه هستید که چقدر بازاریابی حضوری یا به قولی بازاریابی غیر الکترونیکی سخت و با دردسر است. حتی نوع لباس – صحبت – نشست و برخاست – ادبیات گفتاری شما می تواند به عنوان مسئول بازاریابی شرکت بر روی خریدار تاثیر بگذارد. کتاب های زیادی در مورد سازماندهی جلسات بازاریابی مدیران بازاریابی با مشتریان داخلی و خارجی نوشته شده است که خود نشان از اهمیت و سختی چنین رویکرد بازاریابی دارد. اما در شیوه های الکترونیکی شما از خیلی از تهدید ها در امان هستید. این را باید در مقیاس وسیع یک مزیت بالا تصور کنید. در خانه ماندن و بازاریابی کردن، یکی از جنبه های کلیه های الکترونیکی است که فواید بسیار دارد.
افرادی که در بخش های بازاریابی سنتی کار کرده اند می دانند که هزینه DHL یک محصول نمونه به فلان کشور خارجی برای بررسی و براورد فنی چقدر تمام می شود. حال اگر مرکزی قرار باشد این عملکرد را سالانه 100 بار انجام دهد چقدر باید هزینه بگذارد. انهم با ضریب عدم بازده بالا. قطعا کاهش روشهای بازاریابی بدون استفاده از قابلیت های الکترونیکی قابل اجتناب نیست. با استفاده از قابلیت های وب می توان به بهترین شکل ممکن در ارائه قابلیت های فنی و خدماتی سازمان نقش داشت که الگوهای زیر از ان جمله است.
از بهترین روش های بازاریابی تحت وب است. در این نوع بازاریابی سازمان با راه اندازی یک وب سایت اختصاصی از فعالیت های خود به چند زبان زنده دنیا بر اساس نیاز سنجی های صورت داده از مخاطبان خود صورتی از فعالیت ها و محصولات خود را در سایت ارائه می کند. موفق ترین شرکت های چند ملتی دنیا از سامسونگ گرفته تا جنرال موتورز به ارائه فرهنگ و اعتقادات ملی کشور هدف بازاریابی خود در راه اندازی سایت توجه خاص دارند. مثلا در راه اندازی سایت خود برای کشور هلند از رنگ نارنجی به همراه ادبیات خاص ان کشور در ارائه روزمه ای از فعالیت ها و تولیدات استفاده می کنند. این مسئله نشان می دهد در ساختار کلی بازاریابی سنتی تفاوت خاصی با بازاریابی تحت وب ندارد. لکن شیوه های ارائه و عرضه ان تفاوت می کند.
برای شرکت های حمل و نقل : فروش آنلاین بلیط – رزرو بلیط - آخرین اخبار از ساعات حرکت در زمره تکنیک های اطلاع رسانی و بازاریابی تحت وب قلمداد می شود که تاثیرات مطلوبی بر روی روند اطلاع رسانی گسترده و فراگیر سازمان در نزد مخاطبان دارد. این رفتارهای الکترونیکی در آینده سهم بازارهای مجازی را برای سازمان حفظ خواهد کرد. شبکه های اجتماعی را نمیتوان فراموش کرد. ابزارهای ارتباطی مانند وایبر و واتس آپ و تانگو و kik و اسکایپ، همه پل هایی به سمت مشتری شما هستند که از طریق وب سایت شما هدایت می شود. اینستاگرام و فیس بوک، همان پتانسیلی را دارند که رسانه های سنتی در اختیار شما قرار میدهند با تفاوت های بهتر و بیشتر. به ان ها فکر کنید و در دستور کار بگذارید.
هدف بازاریابی الکترونیکی فقط ارائه اطلاعات شرکت به مخاطب بر مبنای الگوهای وب نیست. بلکه دریافت سریع و تحت وب نیازهای اطلاعاتی و عملیاتی شرکت و انتقال سریع و بهینه ان به رده های مدیریتی از جمله دیگر برنامه های مدیریت بازاریابی تحت وب است که باید توجه خاصی به ان داشت
سایت اینترنتی سازمان می تواند با ایجاد بخش سوال و جواب آنلاین بر مبنای کارگروه های خاصی که تعریف کرده است نیازهای مخاطبان را دریافت و با دریافت نشانی e-mail ان ها و اعطای یک کد شناسایی به مخاطب جواب های مربوط را در زمان مشخص به مخاطبان ارائه دهد. این فرایند باعث می شود تا نظام دریافت بیشنهادات در سازمان حرکت دهنده نظام بازاریابی سازمان و ارتقای حس مشتری مداری سازمان در نزد مخاطبان شود. این نتایج مهم در قالب شیوه های الکترونیکی بازاریابی به راحتی و با برنامه ای اصولی قابل حصول است.
مسئله مهم دیگری که باید در بخش سایت اینترنتی به ان اشاره کرد قابلیت گفت و گو مجازی مسئولان رده های اطلاع رسانی و بازاریابی شرکت با مخاطب خاص است که بدون صرف هزینه های گزاف و حمل و نقل صورت می گیرد. شما می توانید برای سخنرانی سالانه یا ماهانه مدیر بازاریابی یا اطلاع رسانی شرکت در بخش خاص جلسه ای ترتیب داده و زمان جلسه را از طریق وب به مخاطبان اعلام کنید و سبس مراسم را به صورت مستقیم در سایت خود بخش کنید. حتی از سیستم CHAT تصویری نیز می توانید برای برقراری ارتباط با مخاطبان استفاده کنید و سخنگوی مجازی (Virtual Spokesman) شرکت خود باشید. به شما توصیه می کنیم برای یک بار هم که شده این روش را آزمایش کنید!
این که سایت شما هر اندازه تخصصی و مناسب جهت فعالیت های بازاریابی تحت وب طراحی و راه اندازی شود تنها یک بعد قضیه کامل شده است. بعد دیگر مربوط به شمار استفاده کنندگان از سایت است که خود مسئله مهمی است. برای ارتقای شمار بازدیدکنندگان سایت خود باید بعد از تکمیل فرایندهای مخاطب شناسی و بازار هدف به تبلیغات انلاین روی بیاورید. انچه در این جا شایان ذکر است توجه به این مهم است که تبلیغات تحت وب برای سایت بازاریابی خود مهم تر از تبلیغات سنتی در روزنامه ها و مجلات و بیلوبوردهای سطح خیابان است.
چرا که شما در تبلیغات الکترونیکی قصد جذب مخاطب برای سازمان بازاریابی تحت وب دارید و نیل به این مهم با جذب کاربران اینترنتی از طریق اگهی در سایت های اینترنتی راحت تر است. زیر کاربران وب بیش از سایر مخاطبان خیابانی و یا روزنامه ای انلاین هستند. توجه می کنید که بعضا شرکت های اتومبیل سازی دنیا در تبلیغات تحت وب خود سایت هایی را انتخاب می کنند که در مقاطع زمانی خاص شدید ترین حجم بیننده را در اختیار دارند : مثل سایت اسکار – سایت جام جهانی فوتبال و امثالهم.
در تبلیغات تحت وب سایت شما می تواند مورد بازدید میلیون ها مخاطب از سراسر جهان قرار بگیرد. بدون ان که شما از شرکت خود خارج شده باشید یا هزینه گزافی خرج کرده باشید. تنها هزینه شما خرید bound width مناسب برای هاستینگ سایت است. از همه مهمتر از طریق تبلیغات وب می توانید به TRACE کاربران ببردازید و از این راه طبقه بندی مخاطبان را از نظر کشوری و غیره انجام دهید. کاری که در بازاریابی غیر وبی خیلی سخت است.
مثلا با استفاده از کنتورهای وب می توانید ملاحظه کنید که مثلا چند درصد بیننده های سایت از کدام کشورهای دنیا به بخش تولیدات چوبی یا فلزی و... نسبت به بخش های دیگر رجوع کرده اند و چند درصد درخواست های خرید یا درخواست های اطلاعات تکمیلی مربوط به این بخش بوده است. همه این موارد در طراحی Methodology بازاریابی اثر بخش و سود مند است و باید توجه خاص به ان داشت.
فروش صدها میلیون دلاری سایت یاهو از طریق بازاریابی تحت وب در سال های اخیر، نشان دهنده حجم اثر گذاری بالای چنین رفتارهایی در جذب مخاطب بیشتر است.
برای تبلیغات در وب (e-advertising) راه های دیگری هم هست که به اختصار عبارتند از :
هزینه های بازاریابی سنتی با رویکردهای بین المللی فقط از عهده تولید کنندگان قدر و سازمان های قدرتمند و گسترده بر می اید. درحقیقت فرایند بازاریابی فرایندی مدون و کلاسیک و مبتنی بر سیستم های متنوعی است که اجرا و هدایت ان نیازمند صرف هزینه های ثابت و متغیر مختلفی است. اما بازاریابی از طریق وب تا حد زیادی از این متغیرها در امر بازاریابی فاکتور می گیرد. خیلی از سازمان ها از گروه های دیگر خارج سازمان برای گسترش برنامه های بازاریابی خود استفاده می کنند تا با این کار هم نفوذ خود را بر بازار هدف بیش تر کنند و هم بتوانند با کمترین هزینه بیش ترین سود دهی و اثر بخشی لازم را در زمان معین کسب کنند
در حقیقت حرکت سنجی و کار سنجی (Motion & Time Study) که فردریک تیلور فقید در اوایل قرن بیستم به ان ها اشاره کرد در سیستم بازاریابی تحت وب می باید اجرا شود. حرکت سنجی در فرایندهای بازاریابی از طریق وب می تواند بر اساس نوع فعالیت سازمان مختلف باشد. بسیاری از سازمان های تولید کننده که به نوعی در مرحله (small business) می باشند از طریق فاکتورهای وب ایده های نوینی را خلق کرده اند که ثمرات خوبی داشته است. مثلا گروه های فروش کتاب در اینترنت برای کسانی که می خواهند بازاریابی محصولات فرهنگی ان ها را در اینترنت بر عهده داشته باشند سیستمی نرم افزاری تعبیه کرده اند که از طریق این سیستم امکان گسترش فعالیت های بازاریابی فروشندگان فراهم می شود.
در این سیستم یک کد خاص به شخصی که علاقمند به بازاریابی اینترنتی محصولات فرهنگی یک شرکت خاص می باشد اعطا می شود و وی این کد را در سایت خود قرار میدهد. این کد به سایت اصلی فروش لینک شده است. هر کاربری که از طریق این کد به سایت فروش راه یابد و خریدی انجام دهد درصدی از کل خرید به حساب دارنده سایتی می رود که کاربر خریدار از ان طریق وارد بخش فروش محصولات فرهنگی در سایت مرجع شده است قابل مشاهده است که چنین رویکرد بازاریابی وبی گستردگی خاصی را به نظام بازاریابی سازمان اعطا کرده و هزینه های سر باری را که معمولا سازمان ها را از انجام فرایندهای بازاریابی منع می کند کاهش می دهد. در حالی که تا حد زیادی در وقت مسئولان امر بازاریابی سازمان صرفه جویی شده است.
این که دقیقا بگوئیم هزینه بازاریابی از طریق وب چقدر است و تا چه اندازه سودآوری دارد و از چه فرمولی اقتصادی تبعیت می کند غیر ممکن است. اما بر اساس تجربه هایی که از تجارت های الکترونیک (e-commerce) و آموزش الکترونیکی (e-learning) کسب کرده ایم و اثر بخشی های غیر قابل باور ان را در رده های مختلف کاری ملاحظه نمودیم، این استنتاج که بازدهی فعالیت های هدفمند تحت وب در قیاس با هزینه های اولیه آن بسیار بیش تر است، سخن به گزاف نیست. کل هزینه های راه اندازی یک سایت مناسب با شاخص های مالتی مدیا و جنبه های تخصصی ان در فرایند بازاریابی متوسط تحت وب بیش تر از 5 هزار دلار هزینه نخواهد داشت. در حالی که با هزینه تبلیغاتی کمتر از 1 هزار دلار دیگر می توانیم صدها هزار بیننده را برای مشاهده محصولات خود به سایت آورده و از طرق مختلفی که در نکته سوم به ان اشاره شد با ان ها صحبت کنیم.
یکی از برجسته ترین قابلیت های بازاریابی تحت وب گستردگی و نامحدود بودن حیطه فعالیت است. همانطور که قبلا هم عنوان شد شما می توانید با استفاده و تربیت گروه های تخصصی بازاریابی در بازارهای هدف مختلف ربات های بازاریابی شبکه ای خود را تقویت کرده و حیطه نظارت و اثر بخشی خود را در سطح نامحدود افزایش دهید. مهم تر از همه توجه به این مطلب است که بازاریابی از طیق وب با 700 میلیون مخاطب از 160 کشور دنیا در میان بیش از 33 میلیون سایت اینترنتی فعال وب با ان که کار خیلی ساده ای نیست اما وقت گیر و هزینه بر نیز تلقی نمی شود. همیشه باید بدانیم که یک موفقیت بزرگ و خارق العاده و فراگیر فقط بر بالای آسمان خراش های 120 طبقه لوکس و توسط متخصصان برترین دانشگاه های غربی تحقق نمی یابد!
یک نت بوک کوچک متصل به اینترنت که بر روی دستان لاغر یک جوان هندی در جنوبی ترین محله دهلی نو قرار دارد می تواند در دراز مدت نظام بازاریابی الکترونیکی که این جوان بر روی محصولات خاص یک شرکت در اینترنت بایه ریزی کرده است به تحولات شگرفی مبدل گردد. یکی از مهمترین دلایل موفقیت فناوری اطلاعات هندوستان در سال های اخیر حضور انلاین ها در وب و شناسایی بتانسیل های خدماتی در شرکت های غربی در حوزه نرم افزار و مهندسی در حوزه های مختلف می باشد که با کمترین هزینه بیش ترین ارزش افزوده را ایجاد می کند. این ارزش افزوده در دنیای مجازی همانا از طریق بازاریابی تحت وب بیش از بیش ترقی خواهد کرد.
در بازاریابی وبی نکته های زیادی از افرادی که نمی شناسید فرا می گیرید. وقتی در اتاق های کنفرانس چند ملیتی قرار دارید هیچ کس از شخصیت و طرز برخورد و آداب و رسوم شما و حتی از ملیت و توان علمی و اقتصادی شما آگاه نیست. فقط این کلمات است که بدون هیچ تائیدیه ای بین خریدار و فروشندگان رد و بدل می شود و قطعا در اتاق های تخصصی تجاری و صنعتی که افراد خاص با ایده ها و اهداف معینی حضور دارند تجربه های خوبی مبادله می شود که قطعا در حالت عادی دستیابی به چنین مباحث تجربی و کاربردی میسر نیست یا هزینه بالایی می طلبد.
مهم تر از همه وقتی شما مشتری خاصی را از طریق وب می یابید و مشغول مذاکره با وی می شوید به دلیل ان که اکثر ارتباطات از طریق نامه نگاری الکترونیکی است دقت در صحیت های طرفین نسبت به موارد مشابه سنتی بالا می رود و تا حد زیادی از اتلافات گفتاری جلوگیری می شود. علاوه بر این شما متوجه خواهید شد که نوع تمرکز خرید یا فروش فلان محصول در فلان کشور با فلان درصد رقبای خاص به چه صورت است و برای برخورد باید چه شیوه ای را اتخاذ کنید. این ایده های نوین در الگوهای سنتی بسیار سخت به دست می اید که باید به ان توجه خاص داشت.
هیچ وقت هیچ کس رموز موفقیت خاص خود را به آسانی و بدون هزینه به شما منتقل نخواهد کرد. این اصل در تجارت و اقتصاد و صنعت و ورزش و همه مسائل زندگی بشری صادق است. چرا که دارنده فناوری خود برای خلق و کاربردی کردن ان هزینه و وقت بسیاری را صرف کرده است و بالطبع هر کس به قولی خواهان طاووس است باید به راستی جور هندوستان کشد... !
در بازاریابی وبی هم موفقیت ها و رموز ترقی خیلی آشکار نیست. هیچ راه حل آرمانی و موثری توسط هیچ کتاب و جزوه ای تدوین نشده است که قراردادن متغیرها در این فرمول ما را به جواب برساند. این کار هم مانند کارهای دیگر وقت و حوصله و برنامه و تدبیر و نیروی انسانی تربیت شده می طلبد. مدیریت بازاریابی تحت وب مسئله ای نیست که بخواهیم به سادگی از کنار ان بگذریم. همانطور که در ابتدای مطلب عنوان شد بازاریابی از طریق وب نیازمند فاکتورهای بنیادین زیادی است که قبل از کار اجرایی باید مشخص شود. مانند : نیاز سنجی اطلاعاتی مخاطبان سازمان - تعیین بازارهای هدف – تعیین الگوهای بازاریابی تحت وب و غیره.
قبل از جواب دادن به این موارد و قبل از تدوین دکترین بازاریابی تحت وب سازمان وتعیین نیروی انسانی زبده و خلاق برای این کار قطعا استارت کار بازاریابی تحت وب عملی اشتباه خواهد بود که فقط به بد نام کردن این فرایند منجر خواهد شد. ما باید همواره نتایج را بر اساس میزان سعی و تلاش هدفمند خود دنبال کنیم و این مورد برای فرایندهای الکترونیکی نیز صادق است. درست است که ما در قیاس با بازاریابی سنتی خیلی سریع تر و گسترده تر رفتار می کنیم و محصولات ما در هر لحظه از سراسر جهان قابل مشاهده یا خرید است اما باید توجه کرد که ما در صف بازاریابان اینترنتی از هم اکنون در ردیف تازه وارد ها به شمار می ائیم و باید هزینه عدم ورود سریع و هدفمند را به این بازار به نحوی برداخت کنیم !
چون خیلی ها قبل از ما خیلی از روش ها را امتحان کرده و با آزمون و خطا (Trial & error) به نتیجه رسیده اند یا بسیاری از بازارها را با تغییر محصول و فرایندهای بازاریابی فتح کرده اند. اما نباید دل سرد شد. چرا که هنر بازاریابی تحت وب کشف بازارهای ناشناخته در اقصی نقاط جهان است.
برخی از افراد علاقمند به بازاریابی الکترونیکی برای نیل به اهداف خود بر اساس روش های موفق دیگران در کسب و کار از طریق فرایندهای الکترونیکی هستند. همواره بررسی و فهم و آنالیز روش های منطقی یا تجربی دیگران کمک راهبردی به برنامه های کاری ما می باشد و می تواند خیلی از راه حل های مجهول را بر ما بگشاید. اما باید توجه کرد که بازاریابی تحت وب یک مقوله محیطی و مبتنی بر قابلیت های محصولات و خدمات ما است و روش های خاص خود را می طلبد. مشابه سازی کورکورانه و تطبیقی صرف نمی تواند کمک شایانی به بیشبرد اهداف ما بنماید. مثلا اگر رقیب تولیدی ما در فلان بازار از طریق آگهی الکترونیکی بر روی سایت رسمی فلان نمایشگاه در فلان کشور خاص به معرفی محصولات خود می بردازد دلیلی ندارد که شما نیز این کار مشابه را انجام بدهید.
اگر در حوزه کاری خود برنامه دقیق و منسجمی برای بازاریابی الکترونیکی در اختیار نداشته باشید قطعا از فیدبک ها و توان مندی های به کار گرفته شده از سوی رقبای خود مطلع نخواهید شد. در فرایند بازاریابی الکترونیکی تعیین الگویی برای تعقیب رقبای کاری سازمان و آنالیز رفتارهای سازمانی e-marketing آنان از اهمیت شایانی برخوردار است. اهمیتی که می تواند راه های زیادی را در مقابل سیستم بازاریابی شما قرار دهد. در فرایند آنالیز عملکردی رقبا در امر بازاریابی الکترونیکی یافتن جواب هایی برای سوالات زیر الزامی تلقی می شود :
یافتن محدوده جواب هایی برای سوالات فوق خیلی سخت و طاقت فرسا نیست. کافی است شما در کنار واحد بازاریابی خود یک واحد تجسس ! (Investigation unite) هم داشته باشید تا در جمع آوری اطلاعات به شما کمک کنند.